- Perony muszą mieć miejsca, w których podróżni mogą się schronić - mówi Maciej Lignowski prezes PKP SKM. - Będą też miały wszystkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. W zależności od projektu, będą to pochylnie albo windy. Na wszystkich peronach będziemy budowali też tzw. monitoring krawędziowy. To monitoring, który dokładnie patrzy na strefę bezpieczeństwa. W sytuacji kiedy podróżny się w niej znajdzie, można wygłosić zapowiedź żeby wyszedł z tej strefy.
Szybka Kolej Miejska zamierza wyremontować dziewięć peronów: Gdańsk Stocznia, Gdynia Orłowo, Redłowo, Gdynia Główna, Gdynia Stocznia, Leszczynki, Grabówek, Chylonia oraz Rumia Janowo.
Każdy z peronów będzie inny. Kształtem i architekturą ma nawiązywać do charakteru miasta lub dzielnicy w której się znajduje. Perony będą także prostowane, co zwiększy bezpieczeństwo podróżnych. - Chodzi o to by kierownik pociągu, który obserwuje osoby wchodzące do pociągu i wychodzące z niego miał jak najlepszą widoczność - wyjaśnia Lignowski.
Władze Szybkiej Kolei Miejskiej zaprezentowały harmonogram prac.
Inwestycja rozpoczęła się od remontów w Chyloni i stacji Rumia Janowo. Prace trwają tam od kilkunastu dni, a ich zakończenie jest planowane na koniec bieżącego roku. Po zakończeniu robót - w planach 2018 rok - prace przeniosą się do Orłowa i Redłowa. W połowie 2020 rozpocznie się równolegle remont peronów na stacjach Grabówek i Leszczynki, ma on - według zapewnień władz SKM - potrwać rok. Na koniec modernizacji zostaną poddane stacje Stocznia w Gdyni i w Gdańsku. Remont ma zakończyć się w drugiej połowie 2022 roku.
Dworzec w Gdyni z centrum dowodzenia
Spółka, poza remontem peronów, zamierza zmodernizować także główny dworzec PKP w Gdyni. Wyglądem ma on powrócić do swojego historycznego charakteru. Zlikwidowane zostaną między innymi lokale usługowe na parterze. SKM planuje także odświeżenie i naprawę elewacji, wymianę drzwi oraz okien, modernizację podłogi i wymalowanie ścian. Na pierwszym piętrze powstanie duże, nowoczesne centrum monitoringu.
- W Sali Tradycji, czyli w widocznej od zewnątrz rotundzie powstanie centrum monitoringu wszystkich systemów - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM. - W jednym miejscu, nasi pracownicy będą mieli dostęp do monitoringu wizyjnego, urządzeń związanych z ruchem pociągów, urządzeń sygnalizujących ewentualne alarmów przeciwpożarowych. To będzie mózg Szybkiej Kolei Miejskiej.
Utrudnienia w kursowaniu pociągów
Modernizacja dziewięciu peronów na trasie Szybkiej Kolei Miejskiej będzie wiązała się z utrudnieniami dla pasażerów. Najbliższe zaczną się już 10 marca. Na ponad miesiąc na trasie Rumia - Gdynia Cisowa wyłączony zostanie tor prowadzący do Gdańska. Powodem będą prace na stacji Rumia Janowo. 24 kwietnia, w związku z pracami w Chyloni, do 12 maja zamknięty zostanie tor w kierunku Wejherowa, a później - do 4 czerwca - tor w drugą stronę. Wybrane pociągi będą kończyły bieg w Gdyni Głównej zamiast w Chyloni.
Remont dworca w Gdyni, budowa centrum monitoringu oraz modernizacja dziewięciu peronów będzie kosztować ok. 130 mln złotych. W połowie środki pochodzić będą z Regionalnego Programu Operacyjnego. Około 35 proc. środków wyłoży Fundusz Kolejowy, resztę zapewni Miasto Gdynia i spółka we własnym zakresie.