Porozumienie między Samorządem Województwa Pomorskiego, Pomorską Koleją Metropolitalną oraz PKP PLK zakłada, że do końca 2021 roku zostanie przygotowana trasa objazdowa dla pociągów pasażerskich na czas modernizacji Magistrali Węglowej z Gdyni do Kościerzyny. Dzięki bajpasowi pociągi do Kartuz i Kościerzyny będą mogły cały czas kursować.
Przypomnijmy, że bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 (Gdańsk Kiełpinek – Kokoszki – Stara Piła) i 229 (Stara Piła – Glincz). Trasa ma powstać w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
- Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów połączeń kolejowych pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem, powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Chcemy wykorzystać tę trasę jako objazd na czas modernizacji linii 201 - podkreśla marszałek. Dzięki powstaniu bajpasa kartuskiego i przy odpowiednim prowadzeniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.
Samorząd Województwa Pomorskiego przekonuje, że stale rozwija sieć i jakość połączeń kolejowych. - To nie przypadek, że Pomorzanie korzystają z kolei najczęściej w skali kraju - zaznacza Mieczysław Struk. – W ciągu roku statystyczny mieszkaniec województwa pomorskiego jechał pociągiem ponad 24 razy. To w Polsce ewenement. Stawiamy na transport kolejowy, dlatego bardzo cieszy nas ta decyzja PKP PLK o wsparciu naszych działań - dodaje.
Nie jest to jednak inwestycja tylko na czas remontu. Samorząd województwa pomorskiego wyraził w porozumieniu gotowość dalszego utrzymania przewozów pasażerskich na odbudowanych liniach kolejowych 234 i 229.
Podpisywane przez Województwo Pomorskie i obie kolejowe spółki porozumienie zakłada wspólne przygotowanie do końca 2021 roku trasy objazdowej dla pociągów pasażerskich w ciągu linii kolejowych nr 229 i 234 oraz uruchomienie go na czas trwania modernizacji i elektryfikacji linii 201. - Do końca roku będą opracowane koncepcje, a następnie wspólnie z PKP PLK zostanie wybrany docelowy wariant inwestycji, który będzie realizowany w latach 2020-2022 - informuje Grzegorz Mocarski, prezes zarządu PKM. - Harmonogram wewnętrzny będzie uzależniony od terminów i zaawansowania prac przy modernizacji linii 201, a także elektryfikacji linii PKM. Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz oraz rozbudowy stacji Gdańsk Kiełpinek wraz z budową niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki.
Polecany artykuł: