Podpisanie porozumienia w sprawie budowy bajpasa kartuskiego.

i

Autor: fot. A. Chalińska / Pomorskie.eu

Bajpas kartuski połączy Trójmiasto z Kaszubami. Jest porozumienie w sprawie budowy nowej linii kolejowej

2019-08-14 14:00

Budowa bajpasu kartuskiego coraz bliżej! Pomorski Urząd Marszałkowski oraz władze PKP i PKM podpisały porozumienie, na mocy którego powstanie nowa trasa kolejowa, łącząca Trójmiasto z Kaszubami. Bazą inwestycji ma być obecnie nieczynna linia, prowadząca z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę.

Porozumienie między Samorządem Województwa Pomorskiego, Pomorską Koleją Metropolitalną oraz PKP PLK zakłada, że do końca 2021 roku zostanie przygotowana trasa objazdowa dla pociągów pasażerskich na czas modernizacji Magistrali Węglowej z Gdyni do Kościerzyny. Dzięki bajpasowi pociągi do Kartuz i Kościerzyny będą mogły cały czas kursować.

Przypomnijmy, że bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 (Gdańsk Kiełpinek – Kokoszki – Stara Piła) i 229 (Stara Piła – Glincz). Trasa ma powstać w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

- Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów połączeń kolejowych pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem, powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Chcemy wykorzystać tę trasę jako objazd na czas modernizacji linii 201 - podkreśla marszałek. Dzięki powstaniu bajpasa kartuskiego i przy odpowiednim prowadzeniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.

Samorząd Województwa Pomorskiego przekonuje, że stale rozwija sieć i jakość połączeń kolejowych. - To nie przypadek, że Pomorzanie korzystają z kolei najczęściej w skali kraju - zaznacza Mieczysław Struk. – W ciągu roku statystyczny mieszkaniec województwa pomorskiego jechał pociągiem ponad 24 razy. To w Polsce ewenement. Stawiamy na transport kolejowy, dlatego bardzo cieszy nas ta decyzja PKP PLK o wsparciu naszych działań - dodaje.

Nie jest to jednak inwestycja tylko na czas remontu. Samorząd województwa pomorskiego wyraził w porozumieniu gotowość dalszego utrzymania przewozów pasażerskich na odbudowanych liniach kolejowych 234 i 229.

Podpisywane przez Województwo Pomorskie i obie kolejowe spółki porozumienie zakłada wspólne przygotowanie do końca 2021 roku trasy objazdowej dla pociągów pasażerskich w ciągu linii kolejowych nr 229 i 234 oraz uruchomienie go na czas trwania modernizacji i elektryfikacji linii 201. - Do końca roku będą opracowane koncepcje, a następnie wspólnie z PKP PLK zostanie wybrany docelowy wariant inwestycji, który będzie realizowany w latach 2020-2022 - informuje Grzegorz Mocarski, prezes zarządu PKM. - Harmonogram wewnętrzny będzie uzależniony od terminów i zaawansowania prac przy modernizacji linii 201, a także elektryfikacji linii PKM. Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz oraz rozbudowy stacji Gdańsk Kiełpinek wraz z budową niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki