Budżet Obywatelski w Gdyni
W Gdyni zakończył się już etap składania wniosków. Do 20 lutego mieszkańcy mogli złożyć projekty, które odmienią miasto.
Możemy zdecydowanie powiedzieć, że czekaliśmy na pomysły mieszkańców i mieszkanek do samego końca. Ostatni wniosek do BO2023 został bowiem złożony w poniedziałek, 20 lutego, o godz. 23.57. Bardzo dziękujemy autorom i autorkom projektów za zaangażowanie, za wszystkie nadesłane pomysły. To właśnie ta chęć zmiany naszego miasta na lepsze napędza gdyński Budżet Obywatelski
– mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Zgłaszane pomysły dzielnicowe mogły dotyczyć: komunikacji i organizacji ruchu, przestrzeni publicznej, sportu i rekreacji, zdrowia i polityki społecznej, edukacji, zieleni i ochrony środowiska oraz kultury. Z kolei projekty miejskie mogły zawierać się w zakresie tematycznym Klimatycznego Budżetu Obywatelskiego, w tym także – od tego roku – dotyczyć ograniczenia emisji CO2 poprzez rozbudowę infrastruktury rowerowej.
Jakie projekty i ile pieniędzy?
Łącznie do rozdysponowania w tegorocznej, 10. już edycji BO, jest blisko 12 milionów złotych. Wśród zgłoszonych pomysłów dzielnicowych najdroższy został wyceniony na 805 859 tys. zł, a najtańszy na 1450 zł.
Najwięcej projektów dzielnicowych złożono w Chwarznie-Wiczlinie i Chyloni (28), Wzgórzu św. Maksymiliana (26) oraz w Redłowie (23). Najmniej na Karwinach (8) oraz Oksywiu (10). Z kolei projektów miejskich złożono 9.
Wszystkie pomysły gdynianek i gdynian zostały już opublikowane na podstronie internetowej Budżetu Obywatelskiego. Można się z nimi zapoznać oraz je skomentować.
Kiedy głosowanie?
Projekty teraz podlegają weryfikacji formalnej i uzupełnianiu braków. Wyniki weryfikacji ogólnej projektów dzielnicowych i miejskich zostaną opublikowane na stronie bo.gdynia.pl do 16 marca.
Gdy wniosek przejdzie pomyślnie weryfikację ogólną, trafi do odpowiednich jednostek lub wydziałów Urzędu Miasta. Urzędnicy sprawdzą, czy pomysł można zrealizować w zaproponowanym kształcie. Przenalizują zaproponowaną lokalizację oraz ustalą ostateczny zakres i wycenę projektu.
Lista projektów dopuszczonych do głosowania zostanie ogłoszona do 18 sierpnia. Głosowanie potrwa od 4 do 18 września. Wyniki poznamy kilka dni później.
Polecany artykuł:
Głosowanie na Budżet Obywatelski w Sopocie
Sopocianie i sopocianki już po raz 13. będą współdecydować o wydatkach publicznych. Sopot był pierwszym miastem w Polsce, w którym samorządowcy wydzielili część budżetu i zorganizowali konsultacje dla mieszkańców, aby to oni zdecydowali, co i gdzie ma być zrealizowane dzięki tym środkom.
W Sopockim Budżecie Obywatelskim nigdy nie brakowało ciekawych pomysłów, a frekwencja w głosowaniu była zawsze wysoka. Zachęcam do udziału w 13. edycji budżetu obywatelskiego. Jestem przekonany, że to będzie szczęśliwa “trzynastka” i w tym roku pobijemy rekordy, zarówno w liczbie zgłaszanych projektów, jak i potem, we wrześniu, biorąc udział w głosowaniu
- mówi prezydent Sopotu Jacek Karnowski.
W środę, 1 marca br. rozpocznie się przyjmowanie wniosków. W tym roku mieszkańcy będą mieli możliwość zgłaszania swoich pomysłów aż przez 2 miesiące - do 30 kwietnia br.
Jak zgłosić projekt?
Projekty do Sopockiego Budżetu Obywatelskiego 2024 będzie można zgłosić za pośrednictwem systemu elektronicznego, wchodząc na stronę www.sopot.pl/bosopot. Tam w zakładce “Dodaj projekt” od 1 marca dostępny będzie wniosek do wypełnienia.
Dla tych, którzy wolą tradycyjną formę zgłaszania projektów, przygotowana została papierowa wersja wniosku. Można ją będzie otrzymać od 1 marca w Punkcie Informacyjnym na parterze Urzędu Miasta Sopotu. Formularz będzie można też pobrać ze strony www.sopot.pl/bosopot i wydrukować. Po wypełnieniu, wniosek należy wrzucić do żółtej skrzynki przed urzędem miasta lub wysłać pocztą na adres: Urząd Miasta Sopotu, ul. Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot.
Ile pieniędzy w sopockim Budżecie Obywatelskim 2024?
W 13. edycji Sopockiego Budżetu Obywatelskim do wykorzystania jest 2,54 mln zł - 1,6 mln zł na projekty o charakterze lokalnym i 940 tys. zł na projekty ogólnomiejskie.
Startujemy z takiego samego pułapu środków jak w ubiegłych latach, ale musimy część pieniędzy (1 mln 800 tys.) przeznaczyć na realizację projektów z lat ubiegłych. Spowodowane jest to tym, że koszty, które były określone na etapie kwalifikacji projektów bardzo wzrosły, dlatego zdecydowaliśmy o podziale środków
– mówi Marlena Klepacz z sopockiego magistratu.
Do 30 czerwca opublikowana zostanie ostateczna lista projektów. W dniach 4-18 września odbędzie się głosowanie, a do 29 września – ogłoszenie wyników.
Budżet Obywatelski 2024 w Gdańsku
Do piątku, 3 marca do godz. 23.59, można składać projekty do BO 2024 w Gdańsku.
Ile pieniędzy na projekty mieszkańców?
Z ogólnej puli BO na projekty dzielnicowe przeznaczono na przyszły rok 16 624 463 złotych, w tym na projekty dzielnicowe Zielonego Budżetu Obywatelskiego - 3 306 790 złotych. Na projekty ogólnomiejskie, czyli takie, które mogą służyć mieszkańcom co najmniej kilku dzielnic, przewidziano 3 817 110 złotych, w tym projekty ogólnomiejskie Zielonego Budżetu Obywatelskiego - 1 140 000 złotych.
Wartość jednego projektu ogólnomiejskiego nie może przekroczyć 2 mln zł, a zielonego projektu - 380 tys. złotych.
Jak złożyć wniosek?
Aby ułatwić procedury, w edycji BO 2024 cały proces składania projektu odbywa się wyłącznie w systemie elektronicznym. Nie ma już konieczności dostarczenia wersji papierowej wniosku i papierowych załączników do urzędu. Co jednak równie ważne, do każdego zgłaszanego projektu należy dołączyć listę poparcia mieszkańców - zgłaszając projekt dzielnicowy wymagany jest przynajmniej 1 podpis poparcia od mieszkańca danej dzielnicy, przy projekcie ogólnomiejskim - potrzeba 30 podpisów mieszkańców Gdańska, którzy popierają projekt.
W dniach 11-25 września odbędzie się głosowanie. A ogłoszenie wyników nastąpi do 29 września.