Przypłynął 5 czerwca, wypłynął dzień później – ale i tak krótka wizyta kontenerowca MSC Charleston'a odbiła się w Gdyni szerokim echem? Dlaczego? Bo MSC Charleston pobił gdyńskie rekordy. - To największy kontenerowiec w historii gdyńskiego portu. Mierzący ponad 320 metrów statek jest jednocześnie najdłuższym statkiem jaki do tej pory obsługiwano w Gdyni – mówią przedstawiciele Bałtyckiego Terminu Kontenerowego, do którego w zeszły piątek przybił MSC Charleston.
Padł więc rekord, ale kto wie, czy już niedługo w Gdyni nie szykują się kolejne.
- Wizyta tak dużego kontenerowca to kolejny dowód na to, że pomimo wahań rynkowych wciąż istnieje zapotrzebowanie na obsługę w Gdyni statków pełnomorskich" - mówił Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. - Byliśmy na to przygotowani dzięki prowadzonym od kilku lat inwestycjom - m.in. w nowe suwnice i sprzęt przeładunkowy. Mamy nadzieję, że wkrótce ukończona zostanie budowa nowej obrotnicy a w dłuższej perspektywie także pogłębienie kanałów portowych, dzięki czemu podobne albo jeszcze większe jednostki będą regularnymi gośćmi w Gdyni - dodaje.
MSC Charleston przypłynął do Gdyni z Kłajpedy na Litwie. W czasie pobytu w Gdyni przeładowanych zostało około 1,5 tysiąca kontenerów, a statek udał się w dalszy rejs do Antwerpii w Belgii.
MSC Charleston zbudowany został w 2006 w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries ma pojemność prawie 8100 TEU (jednostka równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp) - dla porównania, dotychczasowy rekordzista, również obsługiwany w BCT, MSC Krystal miał pojemność 5 762 TEU. kontenerów a statek udał się w dalszy rejs do Antwerpii w Belgii.
Nowe inwestycje w gdyńskim porcie
- Bałtycki Terminal Kontenerowy prowadzi obecnie największy program inwestycyjny w swojej historii. W jego ramach przeprowadzono m.in. modernizację placów składowych, wdrożono nowoczesne narzędzia informatyczne oraz zakupiono największe w Gdyni suwnice - dwie z nich rozpoczęły pracę w styczniu tego roku, dwie kolejne dostarczone zostaną w lipcu – mówią reprezentanci BTK.
Planowane na kolejne lata przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozbudowa obrotnicy portowej oraz pogłębienie kanału portowego do 15,5m pozwoli to na obsługę statków o pojemności do 12-13 tys. TEU - a więc takich, które stanowią trzon współczesnej floty kontenerowców pełnomorskich.