Wspólnie z Filtrytotu.pl przygotowaliśmy dla Was kilka cennych wskazówek, dotyczących wyboru oleju silnikowego. Jest to bardzo istotne dla utrzymania użytkowanego samochodu w dobrym stanie przez długi czas.
Na początku warto pamiętać, że nic nie zastąpi regularnej wymiany oleju. Co prawda producent zezwala na zmianę po 30 tysięcy kilometrów, a w ofercie znajdziemy droższe oleje z formułą Longlife, jednak w dłuższej perspektywie silnik jest gorzej chroniony przez już de facto zużyty olej. Poza tym, czy naprawdę wierzycie, że wielkie koncerny zalecałyby rzadszą wymianę oleju i przez to ograniczałyby swoje wpływy ze sprzedaży olejów? Odpowiedź nasuwa się sama. Pamiętajcie, że optymalny interwał pomiędzy wymianami to 10 do 12 tysięcy kilometrów Jeśli zaś Wasze auto użytkowane jest także w trasie, możemy ten termin wydłużyć do maksymalnie 15 tysięcy kilometrów.
Zobacz także: Nie wymieniasz na czas filtrów powietrza, kabiny i oleju w samochodzie? Uważaj, to niebezpieczne! [PORADNIK]
Jak przekonują eksperci z Filtrytotu.pl, stosowany olej powinien być w klasie lepkościowej określonej przez producenta. Większość z nas korzysta z pojazdu każdego dnia. Do takich warunków zostały określone parametry, które musi posiadać zastosowany olej. Wyjątkiem od tej reguły jest oczywiście inne niż określone przez producenta użytkowanie auta, np. samochody wykorzystywane w sportach motorowych.
Kupując auto używane, wypada zapytać, jaki olej jest w silniku. Nie powinien być to jednak wyznacznik, co należy zalać przy kolejnej wymianie. W takim wypadku stosujemy płukankę do silnika np. Liqui Moly, Millers czy Motul i lejemy najlepszy olej o klasie lepkościowej określonej przez producenta.
Mineralne, półsyntetyki, syntetyki...
Od zarania dziejów znamy podział olejów na mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Wszystko byłoby w porządku, gdyby producenci olejów nie zaczęli wprowadzać zmian, aby zwiększyć zyski i zmniejszyć koszty. Niestety, jakość olejów z roku na rok spada, a bardzo często ten sam olej na przestrzeni lat potrafi zmienić swój skład.
Podział na mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne powstał na podstawie baz olejowych wykorzystywanych przy produkcji danego typu oleju. Dzielimy je na pięć grup:
Grupa I – dziś już praktycznie niestosowane, głównie z uwagi na fakt, że mogą pracować w temperaturach od 0 do 50 stopni Celsjusza,
Grupa II – posiadają właściwości podobne do olejów grupy I, z tym że zostały poddane hydrokrakingowi, dzięki czemu są dużo bardziej odporne na utlenianie,
Grupa III – oleje poddawane kilkukrotnemu hydrokrakingowi, które posiadają wyższy wskaźnik lepkości (powyżej 120),
Grupa IV – PAO, czyli polialfaolefiny, bazy powstające wskutek syntetyzacji, wskaźnik lepkości powyżej 140, praktycznie w całości posiadają wiązania nasycone (do których nie może przyłączyć się żadna cząsteczka tlenu), nie posiadają siarki,
Grupa V – w skrócie estry, czyli bazy stabilne temperaturowo, są niestety słabymi rozpuszczalnikami; aby wzbogacić je o dodatki, należy dodać do nich bazę z innej grupy.
Który olej wybrać?
Przyjęło się, że nowsze jednostki napędowe powinny jeździć na oleju syntetycznym. Czym tak naprawdę on jest i w jaki sposób różni się od półsyntetycznego lub mineralnego? Eksperci z Filtrytotu.pl wyjaśniają, że olejami w pełni syntetycznymi są takie, które posiadają bazę grupy IV lub V. Aby mieć pewność co do zastosowanej bazy musimy spojrzeć w kartę charakterystyki (więcej o tym dokumencie piszemy poniżej). W ostateczności możemy posiłkować się też klasą lepkości.
Dlaczego jednak dążymy do tego, by wlany do silnika olej był w 100 procentach syntetyczny? Charakteryzują się one wyższą stabilnością lepkości z racji użycia mniejszej ilości modyfikatorów koniecznych do uzyskania określonej klasy. Oleje syntetyczne uzyskują większa pompowalność. Oznacza to, że zachowują się lepiej w bardzo niskich temperaturach, a jednocześnie są wytrzymalsze w temperaturach wysokich. Mają też niższą parowalność (z czasem ubytki oleju są mniejsze ze względu na dłuższe trzymanie parametrów fabrycznych).
Karta charakterystyki
Karta charakterystyki to z reguły kilkustronicowy dokument, w którym szczegółowo opisane są parametry fizyczno-chemiczne danego oleju. Zdaniem ekspertów z Filtrytotu.pl powinno nas interesować jedynie kilka zagadnień. Co dokładnie?
Baza
Jak wiemy, skład naszego oleju to w 70-80 procentach baza. Reszta to dodatki uszlachetniające. Bazy olejowe możemy pogrupować na kilka kategorii, podobnie jak we wcześniejszym podziale:
I. MIN – baza mineralna uzyskiwana z rafinacji ropy naftowej,
II. HC (hydrocracking) – baza mineralna poddana hydrokrakingowi,
III. GTL (gas-to-liquid) – olej uzyskiwany z syntezy gazu ziemnego (tzw. technologia syntetyczna),
IV. PAO (polialfaolefiny) – w pełni syntetyczna baza olejowa,
V. EST (estry) – wszystkie pozostałe, niesklasyfikowane w porzednich grupach.
Lepkość kinetyczna
Im wyższa w danych temperaturach, tym lepiej. Producenci z reguły podają jej wartości dla temperatury 40 i 100 stopni Celsjusza.
Indeks lepkości
Wartość, na podstawie której możemy określić jakość zastosowanej bazy. W skrócie, im wyższa wartość, tym lepiej (od 150 – bardzo dobrze).
Temperatura płynięcia
Jest to temperatura, w której olej zachowuje swoją płynność. Im niższa, tym lepiej.
TBN
To liczba zasadowa, określająca zdolności neutralizacyjne kwaśnych osadów, która ma wpływ na zachowanie czystości silnika. Im wyższa, tym lepiej (powyżej 10.0 – bardzo dobrze).
Noack
Jest to wskaźnik odparowalności oleju silnikowego, którego zbyt niska wartość może być odpowiedzialna za zwiększoną konsumpcję oleju przez silnik. Im niższa, tym lepiej (poniżej 8 procent – bardzo dobrze).
HTHS
Lepkość wysokotemperaturowa. Im wyższa, tym lepiej (powyżej 4.0 mPa/s – bardzo dobrze).
Jeśli staniecie ponownie przed wyborem najlepszego oleju do Waszego silnika, poszukajcie i porównajcie podane wyżej wartości. W wielu przypadkach od razu wyklaruje Wam się pewien obraz, w który olej warto zainwestować, a za którym stoi głównie marketing.
Co jasne, doboru odpowiedniego oleju nie można powierzyć jedynie liczbom. Jest zbyt wiele zależności, od których zależy, jak dany olej będzie sprawował się w konkretnym silniku. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto skonsultować się z ekspertem. Już niebawem będziecie mieli taką możliwość w nowym punkcie Filtrytotu.pl.
Zapytaj eksperta
Już 9 kwietnia ruszy sprzedaż w nowym punkcie Filtrytotu.pl w Gdańsku Oliwie (aleja Grunwaldzka 487). Oficjalne otwarcie odbędzie się natomiast w sobotę (14 kwietnia). Tego dnia obecni na miejscu eksperci wyjaśnią działanie filtrów samochodowych oraz olejów silnikowych w mechanizmach pojazdów. Klienci będą mogli również zadawać pytania specjalistom. W akcję zaangażują się marka Gulf oraz PZL Sędziszów. Na pewno nikt nie wyjdzie z pustymi rękami. Na przybyłych czekać będzie duży zastrzyk wiedzy i wiele upominków. Co więcej, wygrać można cenne nagrody, m.in. odkurzacze, tostery, czajniki elektryczne, kurtki, plecaki, torby podróżne i wiele innych. Nie może Was zabraknąć!
Więcej informacji znajdziecie na stronie internetowej Filtrytotu.pl.
Artykuł sponsorowany