Jak podkreślił w swoim komunikacie - Adam Bodnar, rzecznik Praw Obywatelskich, Kodeks Pracy nie dopuszcza wykorzystywania monitoringu w celu oceny pracowników.

i

Autor: pixabay.com

Sopot: Sensory uśmiechu pod lupą Rzecznika Praw Obywatelskich. "Mogą łamać Kodeks Pracy"

2019-10-28 7:45

- Narusza to prywatność - podkreślił Adam Bodnar, rzecznik Praw Obywatelskich, odnosząc się do zainstalowanych w bankach i w sopockim magistracie sensorów uśmiechu. Urządzenia w swoim założeniu mają motywować do milszej atmosfery, a każdy uśmiech nagradzany jest specjalnymi punktami. Dlaczego więc większa życzliwość to łamanie Kodeksu Pracy?

Życzliwość nie, ale monitoring... owszem. Jak podkreślił w swoim komunikacie Adam Bodnar, rzecznik Praw Obywatelskich, Kodeks Pracy nie dopuszcza wykorzystywania monitoringu w celu oceny pracowników. Co więcej, jego zdaniem system monitorujący liczbę uśmiechów może naruszać przepisy RODO.

- Dane biometryczne zaliczono do kategorii danych objętych szczególną ochroną po wejściu w życie RODO. Artykuł 9. wprowadza generalny zakaz przetwarzania danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej oraz wskazuje wyjątki od tego zakazu - czytamy w komunikacie. 

Zarzuty te odpiera Anna Dyksińska z sopockiego magistratu. - To urządzenie nie zapamiętuje twarzy. Jesteśmy całkowicie anonimowi. To urządzenie rejestruje tylko pewną cechę twarzy, jaką jest właśnie uśmiech - tłumaczy urzędniczka.

Tymczasem zdaniem Małgorzaty Osowieckiej z sopockiego Uniwersytetu SWPS sprawę można analizować na dwa sposoby. - Z jednej strony musimy pamiętać, że każdy z nas ma inną tolerancję na bycie w jakikolwiek sposób ocenianym bądź ocenianą. Zwłaszcza więc osoby o dużej potrzebie kontroli, żyjące w strachu przed oceną, niepewne swoich kompetencji, mogą czuć się niekomfortowo. Szczególnie gdy otrzymają informacje, że ich mimika może być w jakiś sposób oceniana, nawet gdy nie prowadzi to do żadnych konsekwencji - tłumaczy Osowiecka. - Z drugiej jednak strony, musimy pamiętać, że cel tego badania, projektu, dotyczy czegoś zupełnie innego. Dodatkowo, wielu klientów deklaruje, że lubi być obsługiwanym przez takiego życzliwego i uśmiechniętego pracownika - dodaje psycholog. 

To uśmiechać się czy nie? Oto jest pytanie!

Sensory uśmiechu pod lupą Rzecznika Praw Obywatelskich. Posłuchaj materiału reporterki Radia Eska, Dominiki Bakury.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki