Obecnie promy wpływają i wypływają z Nabrzeża Helskiego nieopodal Basenu VIII. O planach budowy nowej bazy dla wycieczkowców słychać od 2013 roku - wówczas mówiło się o tym, że inwestycja usprawni kierowanie ruchem pasażerskim, a nawet skróci podróż z Gdyni do Szwecji. Z zapowiedzi nowego terminalu cieszył się szwedzki armator Stena Line, którego promy najczęściej zawijają do gdyńskiego portu.
Terminal Promowy, który według zarządców gdyńskiego portu ma być gotowy pod koniec 2019 roku - zmieni m.in. otoczenie przy Basenie IV i usprawni komunikację z centrum. W rejonie placu przed budynkiem terminalu projektuje się place postojowe i perony do obsługi komunikacji publicznej dla pasażerów w tym m.in.: miejsca postojowe dla taksówek, minibusów, autokarów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla dowozu prywatnego, np. parking Kiss&Ride.
Według szacunków, prace nad nowym Terminalem Promowym pochłoną ok. 155 milionów zł. Ponad połowę wydatków ma pokryć dofinansowanie z funduszy unijnych.