Remont dworca w Gdańsku. Finał po 4 latach
Remont i modernizacja zabytkowego budynku dworca trwały od 2019 r. To największa inwestycja dworcowa Krajowego Programu Kolejowego na lata 2019-2023. Początkowo planowano, że remont zakończy się do grudnia 2021 r. Ostatecznie oddanie dworca do użytku opóźniło się o półtora roku z powodu problemów technicznych. Jak podaje Gdańak.pl, na pierwszym etapie prac prowadzono głównie rozbiórki, a następnie wykonano nowe stropy wewnątrz budynku oraz nowe dachy z wzorami z dachówek odtworzonymi na wzór historycznych. Oczyszczona i poddana renowacji została też wieża zegarowa.
Remont Dworca PKP Gdańsk Główny zakończony! Co się zmieniło?
Obecna modernizacja dworca objęła zarówno wnętrze, jak i zewnętrzne elementy budynku wraz z tak zwaną małą architekturą. Dokonano renowacji elewacji, położono nowe poszycie dachowe i zamontowano nowe okna. W środku zachowano historyczny wygląd budynku. Odmalowano ściany, zamontowano detale architektoniczne i ułożono posadzki tak, aby jak najbardziej przypominały te pierwotne.
123-letnia tradycja dworca w Gdańsku to historia wpisana w Miasto, ale i historia, którą ujrzał świat. Dworzec gdański ma dwie siostry. Jeden jest we Francji – identyczny jak dworzec w Gdańsku, został wybudowany w roku 1908 czyli 8 lat później niż dworzec gdański. Jest jeszcze drugi i na zupełnie innym kontynencie. W japońskim mieście Dimali jest kopia dworca gdańskiego, wybudowaną w 84 roku. Japoński architekt zachwycił się tą architekturą i postanowił ją przenieść do Japonii. Ten dworzec jest piękny. Został odtworzony zgodnie z pierwotnymi planami. Choć było niewiele zdjęć przed 45 roku, kiedy to dworzec został zniszczony, to myślę, ze dworzec udało się odtworzyć perfekcyjnie
– mówił Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A
Przebudowa dworca Gdańsk Główny to największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to prawie 110 mln złotych brutto. Była współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycję realizowały Polskie Koleje Państwowe S.A.