Budowa głębokowodnego nabrzeża do przyjmowania dużych kontenerowców rozpoczęła się w 2015 roku. Gigantyczna inwestycja pochłonęła też odpowiednio wysokie nakłady finansowe - na ten cel przeznaczono aż 290 mln euro. Nowe nabrzeże ma 650 metrów, na miejscu pracuje też pięć olbrzymich 133-metrowych suwnic.
Obecność sprzętu gwarantuje zwiększenie możliwości przeładunkowych Portu Gdańsk z 1,5 miliona TEU rocznie do 3 milionów TEU. U nabrzeża będziemy też mogli spotkać wielkie kontenerowce transoceaniczne.
Suwnice - giganty
Co ciekawe, ogromne suwnice zmieniły też nieco samą panoramę miasta - obecnie są jednymi z najwyższych punktów w mieście i zobaczymy je z każdej gdańskiej plaży. Ze względu na swoją wysokość, nowe suwnice z Gdańska będą musiały zostać też naniesione jako punkty na mapy lotnicze.
Tak wyglądała budowa nowego nabrzeża głębokowodnego:
Niedawno ogłoszono, że port umacnia swoją pozycję w rankingu największych portów Bałtyku, a władze portu poinformowały o rekordowym przeładunku kontenerów na nabrzeżu. Otwarcie drugiego głębokowodnego nabrzeża może oznaczać, że Port Gdańsk będzie się w najbliższym czasie piął w hierarchii europejskich portów.