Trójmiejskim galeriom handlowym przyjrzał się Colliers International - agencja od lat badająca m.in. centra handlowe w aglomeracjach. Z najnowszego raportu agencji wynika, że łącznie na terenie Trójmiasta działają 24 duże obiekty handlowe o całkowitej powierzchni 688 tys. mkw. Nasycenie w regionie osiągnęło poziom 664 mkw./1 000 mieszkańców, a jedno centrum handlowe obsługuje średnio 41 670 osób.
Jak zauważają eksperci, w ostatnim okresie modernizacjom i rozbudowom poddano w Trójmieście kilka centrów handlowych, z czego najbardziej spektakularna zmiana dokonana została w centrum handlowym Riviera (dawne Wzgórze). Do użytku oddano także dodatkową powierzchnię w centrum Morena.
W trójmiejskich centrach handlowych znajduje się 1 770 lokali, co oznacza, że jeden sklep/punkt usługowy lub gastronomiczny obsługuje średnio 565 osób. Największą grupę najemców stanowią sieci z sektorów: moda (27 proc.), usługi (13 proc.) oraz obuwie, torby i galanteria skórzana (8 proc.). Największą ofertę handlową zapewnia mieszkańcom Trójmiasta centrum handlowe Matarnia o powierzchni ponad 81 tys. mkw.
Wśród anonsowanych w końcu ubiegłego roku i pierwszej połowie 2016 transakcji najmu na trójmiejskim rynku można wymienić m.in.: H&M (ok. 2 100 mkw.) w centrum Osowa w Gdańsku, Jysk (ok. 1 070 mkw.) w centrum Matarnia w Gdańsku, Piotr i Paweł (ok. 1 800 mkw.) i Mango (ok. 1 280 mkw.) w Forum Gdańsk. Tiger Gym (ok. 2 000 mkw.) otworzył się w centrum Riviera w Gdyni. Swoje sklepy powiększyły również Reserved (do 1 500 mkw.) i Carry (do 1 100 mkw.) w Galerii Morena w Gdańsku.
Średni współczynnik pustostanów wyniósł na koniec czerwca br. 2,7 proc. (3,3 proc. w grudniu 2015). Stawki czynszowe w Trójmieście wynoszą 43- 45 EUR/mkw./miesiąc za lokal 100-150 mkw. na potrzeby mody w najlepszych centrach handlowych.