Awaria PKP. Pociągi opóźnione kilka godzin. Czy to cyberatak?! Alstom wyjaśnia

2022-03-17 13:27

Awaria PKP sprawia, że wtorkowy poranek nie był łatwy dla pasażerów podróżujących koleją. Wczesnym rankiem na wielu połączeniach utworzył się wręcz istny armagedon i chaos. Okazało się, że z niewiadomych przyczyn nagle w tym samym czasie wystąpiły „usterki” urządzeń sterowania ruchem pociągów w kilkunastu lokalnych centrach sterowania. Czy to atak hakerski?

W czwartek, 17 marca, około godziny 4 nad ranem na kolei zapanował chaos. Pociągi zaczęły łapać duże opóźnienia. Pasażerowie mogą odczuć duże utrudnienia. W tym samym czasie w różnych miejscach nagle wystąpiła awaria, która skutecznie sparaliżowała ruch na torach. - Na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego – przekazał Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Chwilę po godz. 11 PKP PLK przekazało w komunikacie, że wznawiana jest praca lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. - Przed godz. 11:00 przywrócono ruch z wykorzystaniem urządzeń m.in. w LCS Działdowo, Ciechanów, Gdynia, Tczew - poinformował Mirosław Siemieniec

Pociągi są opóźnione nawet o kilkadziesiąt minut, a nad usunięciem problemu pracują ekipy kolejarzy. Część składów może być odwołana, w zamian wprowadzana jest zastępcza komunikacja autobusowa. Nie działa też strona internetowa Portal Pasażera, na której na bieżąco można sprawdzać opóźnienia i utrudnienia w ruchu kolejowym. 

Czy powstanie takiej samej usterki w kilkunastu miejscach to atak hakerski? - Działa specjalny zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, aby na bieżąco organizować ruch pociągów. Na stacjach i przystankach podawane są komunikaty o bieżącej sytuacji – mówi rzecznik kolejarzy, który jednak nie przekazuje czy PKP padło ofiarą ataku. - Nie możemy wykluczyć takiego działania. Będzie to analizowane - powiedział podczas konferencji prasowej. 

Co więcej, w tej sprawie ma odbyć się posiedzenie Zespołu do spraw Incydentów Krytycznych. Poinformował o tym za pośrednictwem mediów społecznościowych Janusz Cieszyński, Janusz Cieszyński. "W związku z wystąpieniem usterek urządzeń sterowania ruchem kolejowym jeszcze dziś odbędzie się posiedzenie Zespołu ds Incydentów Krytycznych działającego zgodnie z art. 36 ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa" - napisał na Twitterze.

Alstom, czyli międzynarodowy koncern zajmujący się infrastrukturą energetyczną i transportową uspokaja - to nie był cyberatak! 

"Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone" - poinformowała firma Alstom w oświadczeniu przysłanym w czwartek PAP.

Jak dodano w oświadczeniu, Alstom wdrożył plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, „aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania ex-Bombardier”.

„Współpracujemy z naszym klientem, aby zminimalizować skutki zaistniałej sytuacji” - podano w komunikacie Alstomu. „Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. Błędy w formatowaniu czasu są znanym zjawiskiem” – dodano w informacji koncernu.

Czwartkowe utrudnienia dotknęły m.in tras kolejowych Warszawa - Berlin i Warszawa - Gdańsk. Awaria zyskała zasięg krajowy z uwagi na zasięg obsługi zepsutych urządzeń. Nie działało 19 z 33 systemów. Utrudnienia występowały na 820 kilometrach linii kolejowych. 

Przywrócono już ruch pociągów z wykorzystaniem urządzeń w LCS w 10 lokalizacjach: LCS Działdowo, Gdynia, Tczew, Koluszki, Kraków Główny, Warszawa Rembertów, Biała Podlaska, Czechowice – Dziedzice, Poraj i Skoczów. Przekłada się to na wznawianie rozkładowych kursów pociągów i stopniową normalizacje ruchu.

Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów

Sonda
Nie boisz się podróżować pociągiem?
Tłumy uchodźców na dworcu Centralnym w Warszawie

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają