Skoda Varsovia. Nowoczesny pociąg metra zepsuty
Minął zaledwie tydzień od wielkiego święta w warszawskim metrze. W piątek, 28 października, Skoda Varsovia wyruszyła w swój pierwszy kurs z pasażerami. Około 10.30 nowoczesny pociąg wyprodukowany przez czeską Skodę, wjechał na stację Kabaty. Zanim to nastąpiło prezydent Rafał Trzaskowski uroczyście zainaugurował przejazd podczas konferencji prasowej na Stacji Techniczno-Postojowej. Pociąg kursował pierwszego dnia na linii M1, a następnie został skierowany do obsługi linii M2. Ale nie pojeździł na niej długo, bo po sześciu dniach skład został unieruchomiony na STP Kabaty. Wszystko z powodu... awarii.
Jak ustalili dziennikarze branżowego portalu NaKolei.pl, w pojeździe wystąpiło przynajmniej kilka usterek. Awarii miał ulec monitor maszynisty, który uniemożliwił wyjazd pociągu Skoda Varsovia. - Oprócz tego ma występować problem z monitorami informacji pasażerskiej oraz doszło do awarii interkomu, dzięki któremu pasażerowie mogą zgłosić niebezpieczne zdarzenie maszyniście pojazdu - czytamy komentarz Anny Bartoń, rzeczniczki Metra Warszawskiego dla portalu NaKolei.pl. Usterki udało się już usunąć technikom z serwisu Skody.
37 nowych pociągów dla warszawskiego metra
Docelowo w tunelach warszawskiego metra ma jeździć 37 nowych pociągów Skoda Varsovia. Są przygotowywane do kursowania na obu liniach, na początku będą jednak kierowane na M2. Umowa z firmą Skoda Transportation została podpisana w styczniu 2020 roku. Kontrakt został dofinansowany z europejskich funduszy. W sumie za ponad 1,3 mld zł Warszawa kupiła 37 składów. Zostały one zaprojektowane specjalnie dla stolicy. Varsovia jest energooszczędna. Każdy skład – liczący 6 wagonów – ma długość niemal 120 m i może pomieścić do 1500 osób. Pasażerowie mogą się swobodnie poruszać między wagonami – podobnie jak w zakupionych kilka lat wcześniej pociągach Siemens Inspiro. Maksymalna prędkość nowych pojazdów wynosi 90 km/h. Varsovia dostosowana jest do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wózków dziecięcych i rowerów. Została również wyposażona w monitoring i ekrany systemu informacji pasażerskiej – informujące m.in. o szczegółach przejazdu. Kolejne pociągi pojawią się w tunelach warszawskiego metra już w najbliższych tygodniach. Ostatni skład ma wyjechać do końca 2023 roku.