Przed warszawiakami uciążliwa przebudowa linii średnicowej. PKP PLK zapowiedziało wczoraj nowe terminy tej wielkiej inwestycji. Projekt zmian na torach ma być gotowy do końca roku. W 2019 rozpoczną się prace na Warszawie Zachodniej – tu perony zostaną podwyższone i zadaszone, a podziemne przejścia wydłużone.
Stacja Ochota zyska zadaszenie – przykryty ma być plac między dworcem a Towarową. Na dworcu Śródmieście po przebudowie zostaną cztery tory i dwa perony (obecnie są dwa tory i trzy perony). Ale najbardziej rewolucyjny plan zakłada budowę nowego przystanku podziemnego pod rondem de Gaulle’a i naziemnego – na Solcu, blisko Wybrzeża Kościuszkowskiego. Niestety przejścia podziemnego między tymi stacjami nie będzie.
Za to warszawiaków czeka wielkie rozkopanie Al. Jerozolimskich! Władze Warszawy są zaskoczone.
Dotychczas nie było mowy o tak dużej przebudowie. Informacja na temat konieczności zamknięcia Al. Jerozolimskich jest dla nas nowością. Chcielibyśmy ustalić zakres czasowy tej inwestycji i realnie ocenić skalę utrudnień – zwraca uwagę prezydent Rafał Trzaskowski.
Po przebudowie - po dalekobieżnej linii średnicowej będzie mogło jeździć 40 pociągów na godzinę (dziś kursuje tamtędy 14) a po dwóch torach podmiejskich – 48 pociągów (dziś 32).
Przebudowa Warszawy Zachodniej powinna zakończyć się w 2022 r. W połowie 2022 rozpoczniemy prace na dworcu Wschodnim. Wszystkie roboty zakończymy w 2026 r. – wylicza Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Dokładnego kosztorysu tych gigantycznych planów kolejarze nie podają. Szacują go jednak na „kilka miliardów złotych”.