Długa droga po zgodę wojewody
Niemal dwa lata trzeba było czekać na tę decyzję. 15 grudnia 2020 r. Miasto Stołeczne Warszawa złożyło do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie wniosek o wydanie decyzji pozwolenia na budowę dla realizacji inwestycji pn.: „Budowa II linii metra w Warszawie – III etap realizacji odcinka zachodniego od szlaku za stacją C04 „Powstańców Śląskich” do Stacji Techniczno-Postojowej (STP) „Mory” wraz z STP „Mory”. Wówczas rozpoczęła się długo droga przez kolejne biura.
"Wojewoda Mazowiecki sprawdził kompletność wniosku pod względem formalnoprawnym i w tym zakresie stwierdził nieprawidłowości. W związku z powyższym wezwał pełnomocnika inwestora do uzupełnienia wniosku. Wniosek został uzupełniony 21 stycznia 2021 r. tj. w wyznaczonym terminie" - przekazał Zespół Prasowy Wojewody Mazowieckiego.
Następnie Wojewoda Mazowiecki, po weryfikacji uzupełnionej dokumentacji, pismem z 2 lutego 2021 r., przekazał raport o oddziaływaniu na środowisko oraz kopię wniosku o pozwolenie na budowę Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie w celu uzgodnienia warunków realizacji wyżej wymienionej inwestycji.
Wojewoda wydał ostatnią zgodę
Wreszcie wojewoda mazowiecki po analizie dokumentów, które ponownie wróciły na jego biurko, nie stwierdził nieprawidłowości i braków w załączonym projekcie budowlanym i wydał ostatnie pozwolenie na budowę II linii metra w Warszawie obejmujące III etap realizacji odcinka zachodniego od szlaku za stacją C04 „Powstańców Śląskich” do Stacji Techniczno-Postojowej (STP) „Mory” wraz z STP „Mory”.
Pozwolenie dotyczy budowy stacji oraz budowy tunelu/rampy wjazdowej wraz z urządzeniami budowlanymi, budowy i przebudowy infrastruktury technicznej i obiektów towarzyszących oraz przebudowy sieci uzbrojenia terenu, instalacji zewnętrznych, dróg i układu drogowego wynikającego z budowy STP Mory, na terenie dzielnicy Bemowo. "Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności" - poinformował wojewoda.
"Ponadto, w związku, że na obszarze planowanej inwestycji występują obiekty wpisane do Gminnej Ewidencji Zabytków, Mazowiecki Urząd Wojewódzki wystąpił do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o konsultację. Postanowieniem z 29 września 2022 r. Konserwator uzgodnił przedmiotową inwestycję" - przekazał Zespół Prasowy Wojewody Mazowieckiego.
Zgoda jest, z budową problem
Niestety, wydanie zgody przez wojewodę, nie oznacza, że prace ruszą.
"Trwają rozmowy z Miastem dotyczące urealnienia wartości kontraktu zawartego jeszcze w 2018 roku. Przez ostatnie 4 lata musieliśmy zmierzyć się skutkami COVID i wojny w Ukrainie, więc obecne ceny materiałów są kilkukrotnie wyższe niż podczas podpisywania umowy. Jesteśmy bardzo zaniepokojeni przedłużającymi się negocjacjami i postawą Miasta w tej sprawie. Po uzyskaniu wszystkich pozwoleń na budowę, będziemy mogli wystartować z robotami. Nie nastąpi to jednak, bez wcześniejszego przeliczenia wartości umowy i podpisania aneksu” - przekazał nam Bartosz Sawicki rzecznik prasowy Gülermak, wykonawcy metra.