Wybrany w przetargu wykonawca przez 18 miesięcy będzie musiał wykonać wstępny projekt koncepcyjny. Na jego barkach będzie leżało sprawdzenie wpływu budowy metra na sąsiadującą zabudowę. Będzie musiał wykonać ocenę stanu budynków i analizę wpływu drgań i obciążeń. Potrzebna jest też pełna dokumentacja hydrogeologiczna i geologiczno-inżynierska.
Potencjalni wykonawcy mogą składać swoje oferty do 28 czerwca. Wtedy urzędnicy otworzą koperty i dokonają wyboru według surowych kryteriów.
Linia metra M3 ma być przedłużeniem podziemnej kolejki dojeżdżającej do stacji metro Stadion Narodowy. W pierwszym etapie budowy, która ma potrwać do 2028 roku, zaplanowane jest stworzenie sześciu stacji. W kolejnym etapie powstanie też odgałęzienie prowadzące do stacji techniczno-postojowej na Koziej Górce.
Całkowity nakład na budowę, łącznie z zakupem taboru kolejowego i budową parkingów przesiadkowych może wynieść blisko 12 mld zł. Stołeczni urzędnicy założyli, że aż 85 procent tych kosztów pokryje Unia Europejska. Nie jest to jednak pewne, ponieważ przedstawiciele dwudziestki siódemki nie deklarują takiej pomocy. Mimo to, ratusz rusza z przygotowaniem do budowy.