CBA w Tramwajach Warszawskich
W środę, 29 czerwca, funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego wkroczyli do siedziby Tramwajów Warszawskich. Informację te potwierdził nam rzecznik miejskiej spółki Maciej Dutkiewicz. "29 czerwca 2022 Centralne Biuro Antykorupcyjne rozpoczęło w Tramwajach Warszawskich czynności w sprawie zakupu taboru tramwajowego. Spółka przekazuje CBA wszystkie dokumenty o jakie poproszono" - przekazał Dutkiewicz.
CBA zainteresowało się sprawą zakupu nowych składów od koreańskiego Hyundaia. Co ciekawe, funkcjonariusze już w 2019 roku prowadzili kontrolę przetargu na zakup tych tramwajów. "Nie poinformowano nas wówczas o jakichkolwiek zastrzeżeniach do przeprowadzonego postępowania przetargowego" - rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Krótka historia przetargu na nowe tramwaje
Jak przypomniała "Gazeta Wyborcza", ciągnący się przez ponad dwa lata przetarg na nowe tramwaje budził ogromne emocje na przełomie 2018/19 r. Wówczas Tramwaje Warszawskie wybrały dostawcę z dalekiej Azji i odrzuciły m.in. ofertę Pesy z Bydgoszczy, czyli firmy, która dostarczała duże partie tramwajów do stolicy w zeszłej dekadzie. Warto też zaznaczyć, że cena koreańskich tramwajów (2 mld 245 mln zł brutto) jako jedyna mieściła się w kosztorysie spółki, a rodzima Pesa przebiła ją o blisko 350 mln zł. Co więcej, wynik przetargu przeszedł pozytywną weryfikację w Krajowej Izbie Odwoławczej i Urzędzie Zamówień Publicznych.
Nowe tramwaje już jeżdżą po Warszawie
Początkowo miasto planowało zakup 213 tramwajów. Zamówienie zostało podzielone na dwie części. Ta podstawowa obejmuje dostawy 123 sztuk: jedno- i dwukierunkowych, w wersji krótszej i dłuższej (33-metrowej). Tramwaje Warszawskie mogą jeszcze rozszerzyć kontrakt o 90 wagonów. Taka decyzja jednak nie zapadła.
Nie przegap: IMGW wydał najwyższe, czerwone ostrzeżenie. Upał w Warszawie nie da żyć. Okrutny skwar
Pierwszy tramwaj Hyundai zabrał pasażerów w połowie grudnia minionego roku. Do tej pory w warszawskich zajezdniach jest zaledwie 21 hyundaiów. Z tego Tramwaje Warszawskie odebrały zaledwie 10 wagonów Hyundai, które kursują na liniach 2 i 17, a od niedawna także na "dziewiątce". Pozostałe, które dotarły do zajezdni, przechodzą jeszcze testy.