Na plan inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.
Budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.
1000 km dla Mazowsza
Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:
- Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
- Ostrołęka – Łomża
- Trawniki – Krasnystaw – Zamość
- Łętownia – Rzeszów
- Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)
Na Mazowszu ta inwestycja dotyczy planowanej linii kolejowej nr 85, która stanowi fragment szprychy nr 9 łączącej Warszawę i CPK z Łódzkiem, Dolnym Śląskiem, Opolszczyzną, Wielkopolską i Lubuskiem. Dzięki niej już w 2027 roku z Warszawy do Łodzi dojedziemy w 45 min., do Poznania i Wrocławia w 1 godz. 55 min. Łącznie w województwie mazowieckim w ramach programu kolejowego CPK powstaną 344 km nowych linii kolejowych, a kolejne 654 km zostaną zmodernizowane.
1800 km dla całej Polski
Epidemia COVID-19 nie ma wpływu na takie inwestycje jak CPK, które powinny nadal trwać, a my musimy je realizować. CPK to prawie 1800 km nowych linii kolejowych i ponad 400 km nowych dróg. Dzięki CPK Polska stanie się miejscem do tworzenia biznesu. Takie inwestycje jak CPK są kołem napędowym gospodarki i nie raz wyprowadzały świat z kryzysów. Szacujemy, że realizacja CPK stworzy łącznie 150 tys. miejsc pracy. CPK to wielka szansa dla Polski – powiedział prezydent RP Andrzej Duda.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła w tym tygodniu rozmowy w ramach dialogu konkurencyjnego z lotniskami: Incheon w Seulu i Narita w Tokio w celu wyboru doradcy strategicznego CPK. – Ponieważ Polska nie realizowała dotychczas inwestycji o tej skali, spółka CPK postanowiła skorzystać z doświadczeń międzynarodowych, angażując do projektu kompetencje i zasoby zarządców najlepiej zorganizowanych lotnisk świata – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Wsparcie od najlepszych
Porty lotnicze Incheon i Narita mają bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata. Spółka zarządzając portem w Seulu współuczestniczyła w realizacji inwestycji lotniskowych w ponad 20 miejscach świata, m.in. w Turcji, Indonezji i Kuwejcie. Przedstawiciele lotniska w Tokio brali udział w projektach tego typu m.in. w Tajlandii, Wietnamie i na Filipinach. – Do roli doradcy strategicznego CPK poszukujemy zarządcy globalnego hubu z doświadczeniem w projektach międzynarodowych związanych z planowaniem, budową i zarządzaniem dużym lotniskiem przesiadkowym, również w zakresie transportu cargo – wyjaśnia Mikołaj Wild, prezes CPK.
Wielki impuls rozwoju
Branża lotniskowa jest dużym bodźcem dla rynku pracy w wielu miejscach świata. Według szacunków inwestora, podczas budowy nowego terminalu na lotnisku Changi w Singapurze w szczytowym momencie zatrudnionych będzie ok. 20 tys. osób. Wraz z uruchomieniem lotniska Barajas w Madrycie przybyło aż 300 tys. miejsc pracy (bezpośrednio i w branżach powiązanych), a Port Lotniczy de Gaulle’a w Paryżu na tej samej zasadzie przyczynił się do utworzenia prawie 200 tys. miejsc pracy.
Koncepcja przygotowania i budowy Portu Lotniczego Solidarność przewiduje, że dzięki CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem węzła przesiadkowego a kolejne 110 tys. w ramach sektorów gospodarki powiązanych z portem, np. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, handlu i usługach.
Artykuł sponsorowany