Drogę dla rowerów wybuduje firma Adrog. Już zabezpieczyła plac budowy i rozstawiła potrzebny sprzęt, po czym w środę przystąpiła do pierwszych prac. Te na początku będą wiązały się z demontażem części chodnika i wytyczaniem śladu pod przyszłą trasę dla rowerzystów.
Nowa droga dla rowerów powstanie wzdłuż pl. Defilad. Od północy zostanie włączona do istniejącej infrastruktury rowerowej na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. Od południa połączy się z planowanym na ten rok układem dróg i przejazdów rowerowych na rondzie Dmowskiego. Rozpoczęta inwestycja zakłada też remont chodnika i wytyczenie miejsc postojowych na szerokiej jezdni. Zgodnie z umową, prace potrwają do lata.
Przebudowę uzupełni nowa zieleń. - Po zakończeniu przebudowy planujemy posadzić m.in. 38 lip srebrzystych ‘Varsaviensis’ oraz żywopłot z irgi (podobnie jak na ul. Świętokrzyskiej) - stwierdził Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich.
Inwestycja ta będzie pierwszym krokiem do odnowienia ul. Marszałkowskiej w ramach realizacji programu Nowe Centrum Warszawy. Następnie – w kolejnych latach – przejdzie znacznie większe zmiany. Mają one bazować na koncepcji „Zielonej Marszałkowskiej”, opracowanej przez Zarząd Zieleni i konsultowanej z mieszkańcami. Przewiduje ona więcej zieleni, w tym także między torowiskiem a jezdnią.
Marszałkowska ma stać się bardziej dostępna dla pieszych. - Oprócz zebr na wysokości ulic Nowogrodzkiej i Widok, które wybudujemy, aby poprawić dostępność pieszym przy rondzie Dmowskiego, utworzymy również naziemne przejścia na wysokości ul. Złotej oraz na Osi Saskiej. Mamy również w planach budowę sygnalizacji świetlnej na niebezpiecznym przejściu dla pieszych przy Senatorskiej i przebudowę sygnalizacji i zbiegu z Królewską, gdzie często dochodziło do kolizji - dodał Jakub Dybalski.
Na całej długości ul. Marszałkowskiej powstanie też droga dla rowerów. Od ul. królewskiej do pl. Bankowego zostanie ona wytyczona dzięki przeniesieniu parkowania na jezdnię. Dalej na północ rowerzyści przejadą przez pl. Bankowy i drogą rowerową wzdłuż ul. Andersa dojadą na Żoliborz. Tam – w ramach osobnego projektu – powstanie trasa rowerowa w ciągu ul. Mickiewicza. W ten sposób powstanie długi i spójny korytarz rowerowy północ-południe przez ścisłe centrum miasta.