Jak tłumaczą urzędnicy, ulica Świętokrzyska w ostatnich latach przeszła dużą metamorfozę. Po zakończeniu budowy II linii metra, stała się bardziej przyjazna dla pieszych, poszerzono chodniki i wyznaczono trasy rowerowe. Funkcje transportowe w dużej mierze przeniosły się pod ziemię – pod ulicą kursuje metro.
Zupełnie odmiennie wyglądają Aleje Jerozolimskie. Tu zmiany w ostatnich latach ograniczały się do remontów (chodników, latarni czy torowiska). Ulica jest zdominowana przez funkcję transportową – dziesiątki tysięcy pasażerów korzystają z tramwajów i autobusów, jezdnie są stale zakorkowane, ciężko też znaleźć wolne miejsce postojowe.
Choć obie ulice są do siebie równoległe i biegną niecały kilometr od siebie, ich charakter bardzo się różni. Analiza ma za zadanie porównać obie przestrzenie, na odcinku pomiędzy al. Jana Pawła II a Nowym Światem. To pierwsze tak duże badanie porównawcze w Polsce – podobne opracowania powstały dotąd w innych krajach, głownie Europy Zachodniej. W Polsce do tej pory podobne analizy ograniczały się zwykle do kwestii transportowych.
Firma, która wygrała przetarg na analizę tych dwóch ulic, będzie musiała porównać procentowy udział w wykorzystaniu pasa drogowego przez poszczególne grupy użytkowników (pieszych, rowerzystów, samochody i komunikację miejską) a także zieleń uliczną. Dane te zostaną zestawione z pomiarami ruchu pojazdów mechanicznych, ruchu pieszych i rowerów oraz pasażerów transportu zbiorowego.
Analizę poprzedzi szczegółowa inwentaryzacja – nie tylko infrastruktury drogowej (jezdni, chodników, przejść dla pieszych), ale też małej architektury (ławki, kosze na śmieci, reklamy) i zagospodarowania ulicy (ogródki kawiarniane). „Chcemy wiedzieć, jak została zagospodarowana przestrzeń ulicy, czy odpowiada to mieszkańcom, jaki jest dostęp do transportu zbiorowego i jaki wpływ na jakość życia mieszkańców mają obiekty znajdujące się na analizowanych ulicach. Ważne jest dla nas na przykład to, czy mieszkańcy mają blisko do sklepu, zieleńca, miejsc postojowych oraz obiektów użyteczności publicznej" - tłumaczą urzędnicy z ZDM.
Firma będzie sprawdzać też, jak rozwinięta jest funkcja usługowa obu ulic. Analizowana będzie liczba lokali usługowych, ich rodzaj, stawki czynszu czy rotacja obiektów, a także wpływów z podatków jakie płacą podmioty działające przy danej ulicy. Powinno to pokazać, jak aranżacja ulicy wpływa na handel i kształtuje profil usług.
Analiza ma skończyć się jeszcze w tym roku. Podsumowaniem prac ma być raport zawierający wnioski z przeprowadzonych badań.