- Już drugi dzień stoję w kolejce do tego samego lekarza - mówi zrozpaczona Ewa Gajewska (59 l.), którą spotkaliśmy w przychodni na Chełmskiej. - Wczoraj przyszłam tu o szóstej rano, żeby zdążyć po tzw numerek. Od wielu lat choruję na astmę, a leki są mi niezbędne, by normalnie funkcjonować - opowiada zdenerwowana kobieta. Po wielu godzinach czekania na wizytę pani Ewa dostała w końcu receptę. Niestety, gdy chciała wykupić lekarstwo w osiedlowej aptece, usłyszała, że musi zapłacić 100 proc. ceny leku, bo lekarz nie wypisał na niej stopnia refundacji.
- Byłam w szoku! To było ponad dwa razy drożej niż płaciłam do tej pory. Musiałabym zapłacić prawie 200 zł. Nie stać mnie na tak drogie lekarstwa, a bez nich nie mogę normalnie żyć - mówi rozżalona. Pani Ewa następnego dnia z rana poinstruowana przez aptekarza wróciła więc z powrotem do przychodni. - Dziś kolejny raz spędziłam kilka godzin w kolejce, by lekarz poprawił moją receptę. Czuję się upokorzona. Przez głupotę polityków i lekarzy zmarnowałam dwa dni i nie mogłam wykupić leków - dodaje chora kobieta.
Tak wykupisz leki:
- Pacjent nie powinien rezygnować z wizyty w aptece, jeśli ma receptę z pieczątką. Ma też prawo domagać się od farmaceuty uzupełnienia w recepcie brakujących danych, takich jak kod oddziału NFZ, kod uprawnień dodatkowych pacjenta, np. uprawnień inwalidy wojennego - mówi Małgorzata Szelachowska, mazowiecki inspektor Inspekcji Farmaceutycznej. I po chwili dodaje: - Pacjent może prosić o poprawienie błędów w imieniu, nazwisku, adresie czy nr PESEL pacjenta, ale też o poprawienie niedokładnego numeru prawa wykonywania zawodu lekarza wystawiającego receptę. Farmaceuta powinien potwierdzić te zmiany, podpisując się na odwrocie. W przypadku gdy lekarz nie zaznaczył poziomu zniżki, a na lek możliwa jest jednego rodzaju zniżka, to musi ona zostać uwzględniona po okazaniu przez pacjenta dokumentów do niej uprawniających - tłumaczy. Jeśli na lek obowiązuje kilka rodzajów refundacji, a lekarz nie wskazał właściwej, to farmaceuta ma obowiązek sprzedać lek z najniższą dopuszczalną zniżką. Pacjent może prosić o tańszy odpowiednik leku przepisanego przez lekarza. Przypadki problemów w aptekach można zgłaszać do Mazowieckiej Inspekcji Farmaceutycznej pod nr tel. 22 628-28-60 oraz do NFZ - nr tel. 22 480-43-43.