Czy wiesz, która ulica jest najdłuższa w Warszawie? Zestawienie 10 najdłuższych ulic w stolicy
W Warszawie istnieje 5257 ulic i rond, każde z nich posiada swoją nazwę. Dziesięć najdłuższych warszawskich ulic łącznie liczy dokładnie 103,3 kilometrów. Można to porównać do trasy z centrum stolicy do Siedlec czy Ciechanowa albo z odcinkiem Warszawa-Radom. Ulic zajmująca pierwsze miejsce w rankingu nie tylko jest najdłuższa droga w Warszawie, ale również w całej Polsce!
10. ex aequo — ul. Patriotów - 6,8 km
Ulica w Wawrze, która biegnie po obu stronach linii kolejowej nr 7. Jest główną osią tzw. linii otwockiej. Ulica pojawiła się po raz pierwszy na planach stolicy, po przyłączeniu terenów współczesnego Wawra do Warszawy (w latach 1951-1960). Pierwotnie ulica obejmowała dłuższy odcinek drogi, ale z czasem na północy, między przystankami kolejowymi Anin i Międzylesie, wydzielony fragment ulicy nazwano imieniem Kazimierza Szpotańskiego, którego zakłady mieściły się w pobliżu. Ustawą z 10 grudnia 2015 roku częściowo wycofano się ze zmiany, przywracając nazwę "Patriotów" dla odcinka biegnącego po zachodniej stronie torów.
10. ex aequo — ul. Białołęcka - 6,8 km
Dawniej nazywana Droga Białołęcka. Ulica położona na Białołęce w rejonach MSI Brzeziny i Kobiałka. Pełni obecnie rolę strategicznej arterii wschodniej części Białołęki, chociaż ma tylko jeden pas jezdni w każdą ze stron. Zaczyna się przy ul. Artyleryjskiej i biegnie na północ po linii łamanej do ul. Kobiałka. Dziś jedyną pozostałością dawnego przebiegu Białołęckiej na Bródnie jest krótki, 300-metrowy odcinek ulicy Ogińskiego. Tuż przy Białołęckiej (niedaleko CH Białołęcka) zlokalizowany miał być szpital na Białołęce, inwestycja jednak nie została ostatecznie wyznaczona do realizacji.
9. ul. Wybrzeże Gdyńskie - 7,2 km
Odcinek Wisłostrady biegnący przez Bielany, Śródmieście i Żoliborz. Ulica powstawała w dwóch etapach. W 1938 roku otwarto wybudowany z inicjatywy prezydenta Stefana Starzyńskiego odcinek od dzisiejszego mostu Gdańskiego do ulicy Krasińskiego. Dalszy fragment powstał dopiero w drugiej połowie lat 70. XX wieku. Historycznie na ul. Wybrzeże Gdyńskie znajdował się kraniec autobusowy Bielany ATK. Łączy most Gdański z ulicą Pułkową. Posiada dwie jezdnie po 3 pasy ruchu. Jest fragmentem drogi krajowej nr 7 i trasy europejskiej E77. Wzdłuż Wybrzeża Gdyńskiego biegnie ścieżka rowerowa. Ulicą odbywa się ruch autobusowy.
8. ul. Toruńska - 7,5 km
Ulica w klasie drogi szybkiego ruchu biegnąca między ul. Jagiellońską a granicą Warszawy, faktycznie kończy się na ul. Piłsudskiego w Markach. Ulica Toruńska jest fragmentem Trasy Armii Krajowej oraz Ekspresowej Obwodnicy Warszawy (S8). Ciekawe jest to, że w nocy z 15 na 16 września 1942 roku na rogu Toruńskiej z Wysockiego, w ramach zemsty za akcję Wieniec I, powieszonych zostało 10 więźniów Pawiaka.
7. ul. Płochocińska - 7,8 km
Ulica położona w dzielnicy Białołęka na obszarach MSI Żerań i Szamocin. Ulica wcześniej nazywała się Marcelińska (od osiedla Marcelin), a na błędnie napisaną Płochocimską przemianowano ją 12 kwietnia 1954 roku. Dzisiejszą, poprawną nazwę otrzymała ona dopiero 31 maja 2012 roku. Do skrzyżowania z ul. Białołęcką przy ulicy dominują zabudowania przemysłowe, a w dalszej części — przemysłowe i zabudowa jednorodzinna. Przy posesji numer 159 znajduje się kapliczka, a na rogu ulicy Płochocińskiej i Szamocin – krzyż przydrożny.
6. ul. Modlińska - 9,4 km
Jest to ulica na Białołęce, która biegnie od ul. Toruńskiej do granicy miasta. Ulica powstała w latach 20. XIX wieku jako trakt łączący Pragę z Jabłonną i Modlinem, została wytyczona na przedłużeniu ówczesnej ul. Szerokiej (ob. ul. Jagiellońska) i nosiła różne nazwy, takie jak Trakt do Jabłonny, Szosa Kowieńska, Szosa Petersburska albo Szosa Modlińska. Jej bieg rozpoczynał się od rogatek golędzinowskich (petersburskich), droga następnie kierowała się na północ, przecinając m.in. osadę Pelcowizna. Częściowo stanowi fragment drogi krajowej nr 61, jest przez to ważną drogą wyjazdową w kierunku Jabłonny, Legionowa, Nowego Dworu Mazowieckiego i Augustowa.
5. ul. Wał Zawadowski - 9,5 km
Biegnąca wzdłuż wiślanego wału przeciwpowodziowego ulica w dzielnicach Wilanów i Mokotów. W odróżnieniu od leżącego po prawej stronie Wisły Wału Miedzeszyńskiego Wał Zawadowski jest drogą lokalną i tylko na czterokilometrowym odcinku od ulicy Włóki do skrzyżowania z Sytą oraz krótkim odcinku od Trasy Siekierkowskiej do ul. Bananowej jest asfaltową ulicą miejską. Pozostałe odcinki to drogi gruntowe, bądź wyznaczone na mapie nienadające się do ruchu ścieżki. Ciekawostką jest, że numeracja Wału Zawadowskiego, który od pewnego momentu biegnie osią ulicy Włóki, jest kontynuacją numerów posesji tej ulicy. Ostatni numer Włóki to 75, a Wał Zawadowski rozpoczyna się od numeru 77.
4. ul. Trakt Lubelski - 9,7 km
Czwarta pod względem długości ulica w Warszawie, łącząca Wał Miedzeszyński na południu z ulicą Płowiecką na północy. Jest jednym z głównych ciągów komunikacyjnych Wawra.
3. Aleje Jerozolimskie - 11,9 km
Na trzecim miejscu znajdują się natomiast doskonale znane Aleje Jerozolimskie, które stanowią jeden z głównych traktów komunikacyjnych Warszawy oraz jedną z najbardziej reprezentatywnych ulic. Niektórzy mogą sądzić, że jest to najdłuższa ulica w Warszawie, ponieważ jest częścią Obwodnicy Etapowej Warszawy oraz drogi krajowej nr 7 i trasy europejskiej E77. Znajduje się też przy niej kilkadziesiąt ważnych obiektów, m.in. Centrum Bankowo-Finansowe, muzea takie jak Muzeum Wojska Polskiego i Muzeum Narodowe, dworce (Centralny, Warszawa Śródmieście, Warszawa Zachodnia), domy handlowe, prestiżowe hotele, biurowce i urzędy.
2. ul. Puławska - 12,2 km
Drugą najdłuższą ulicą Warszawy jest Puławska. W granicach miasta ma ona długość 12,2 km. Ciągnie się jednak dalej, aż do Piaseczna. Jej całkowita długość wynosi 15,6 km, dlatego niektórzy to właśnie ją uznają za najdłuższą ulicę Polsce.
1. ul. Wał Miedzeszyński - 14,5 km
Ten zaszczytny tytuł najdłuższej ulicy w Warszawie przypada ul. Wał Miedzeszyński. Ulica ta ciągnie się przez dwie dzielnice — Pragę Południe i Wawer. Wał Miedzeszyński znajduje się na prawym brzegu Warszawy i idzie prosto wzdłuż brzegu Wisły od Saskiej Kępy do granicy miasta. Pierwotnie Wał Miedzeszyński był to wał przeciwpowodziowy, który miał być przeznaczony do tego, aby chronić tereny Saskiej Kępy przed zalewaniem przez rzekę. Zabudowę ulicy, która jest częściowo przedwojenna, po wschodniej stronie dominują budynki jednorodzinne i wielorodzinne osiedla. Po zachodniej zaś są ośrodki rekreacyjne i wypoczynkowe oraz niezagospodarowane tereny zalewowe Wisły. Dodatkowo biegnie tamtędy ścieżka rowerowa (na odcinku od al. Poniatowskiego do Traktu Lubelskiego).