Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
W grudniu ubiegłego roku, po wielu problemach i gigantycznych opóźnieniach, kierowcy w końcu wjechali do tunelu pod Ursynowem. Ten 4,6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów to ostatni zrealizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad fragment Południowej Obwodnicy Warszawy. Ta nowoczesna przeprawa skrywa w sobie wiele tajemniczych systemów i rozwiązań. Niektóre mogą mocno zaskakiwać.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
Dwunawowy tunel o długości 2335 m jest obecnie najdłuższym takim obiektem drogowym w Polsce. W każdej nawie jezdnia o szerokości ok. 14,5 m ma po trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Tunel schodzi pod powierzchnię między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, a wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską. To skomplikowany obiekt inżynierski zarówno pod względem projektowym, logistycznym jak i wykonawczym. Dużym wyzwaniem było poprowadzenie go pod pierwszą linią metra, przy zachowaniu ciągłości kursowania kolejki podziemnej.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
Na oddanym do ruchu odcinku obowiązuje ograniczenie tonażowe dla pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton. Zakaz poruszania się samochodów powyżej 16 ton obowiązuje w godzinach szczytu komunikacyjnego, czyli 7.00 - 10.00 i 16.00 - 20.00.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
Zgodnie z obowiązującymi przepisami tunel jest naszpikowany nowoczesną technologią. Jej zadaniem jest czuwanie nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu. Sygnały z kamer i czujników trafiają do Centrum Zarządzania Tunelem pracującego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, gdzie przetwarzane są przez system zarządzania ruchem. Dostęp do monitoringu, oprócz Centrum Zarządzania Tunelem, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa Warszawy.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
Droga ekspresowa S2 - Południowa Obwodnica Warszawy - spina autostradę A2 wchodzącą w skład europejskiej trasy E30, najważniejszego szlaku komunikacyjnego na osi wschód-zachód przebiegającego przez Europę.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
W 2013 roku drogowcy oddali do ruchu dwa odcinki trasy S2 od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska. Od grudnia ubiegłego roku kierowcy mają do dyspozycji kolejne dwa odcinki (ok. 14 km) od węzła Warszawa Wilanów do węzła Lubelska, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 1,7 mld zł.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
W ramach inwestycji wybudowany został budynek, w którym znajduje się Centrum Zarządzania Tunelem. Działa tam już Punkt Informacji Drogowej, a docelowo znajdzie się również Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem. Pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem mogą wykorzystać system kamer i wideo detekcji do rozpoznania zagrożenia. To pozwoli na podjęcie decyzji i realizację stosownych działań. Może tak się stać np. w sytuacji, gdy mamy do czynienia z dużą ilością dymu i małą ilością ciepła.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu, a czujniki wykryją i zasygnalizują pożar.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
Obiekt pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
Zgodnie z Dyrektywą tunelową Unii Europejskiej, która zawiera opis minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej, obiekt jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne.
Wzdłuż ścian tunelu znajdują się chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
Wraz z otwarciem tunelu uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości, za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Dopuszczalna prędkość na tym odcinku wynosi do 80 km/h.
Tunel pod Ursynowem skrywa w sobie wiele zaskakujących tajemnic
Ponadto w ramach zadania wybudowano 11 obiektów inżynierskich, węzeł zespolony Warszawa Ursynów, a także ekrany akustyczne, odwodnienie trasy, wygrodzenia drogi głównej, pozostałe urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wartość inwestycji, w której skład wchodzi m.in. wykonanie dokumentacji, wykupy gruntów, wykonanie robót oraz nadzór to ok. 1,66 mld zł. Koszt samych prac budowlanych to około 1,2 mld zł.