Nowe latarnie na ulicach Warszawy
To świetna wiadomość dla mieszkańców Warszawy. Stołeczne ulice będą jaśniejsze i bezpieczniejsze. Wszystko za sprawą nowych latarni, które już niebawem mają pojawić się w Warszawie. - W latach 2021-22 wymienimy ok. 40 tys. opraw oświetleniowych w Warszawie, czyli prawie wszystkie, które znajdują się w pasie drogowym obsługiwanym przez ZDM - przekazał Zarząd Dróg Miejskich. Przetarg na dostawcę opraw oświetleniowych został już rozstrzygnięty. Zwycięzcą została firma Lug Light Factory z Zielonej Góry.
Nowe lampy - większa oszczędność
Jak poinformował ZDM, wymienienie opraw oświetleniowych wiążę się z ogromną oszczędnością miasta. - Dziś latarnie z lampami sodowymi „pożerają” 51,1 GWh energii rocznie. Po wymianie LED-y będą zużywać… 18 GWh rocznie, czyli aż o 65 proc. mniej. Uwzględniając dzisiejsze ceny energii, Warszawa zaoszczędzi więc 17,5 mln zł każdego roku tylko na mniejszym zużyciu prądu - tłumaczy ZDM. Co więcej, sama wymiana latarni okazuje się tańsza, niż początkowo przypuszczano. - Zakładaliśmy, że na wymianę oświetlenia w stolicy wydamy ok. 44 mln zł. Tymczasem oferta Lug Light Factory jest na tyle korzystna, że za nowe oprawy na latarniach przyulicznych zapłacimy w zamówieniu podstawowym ok. 32 mln zł, a z uwzględnieniem opcji dodatkowych – nie więcej niż 37 mln zł. Dzięki oszczędnościom na samym tylko prądzie po zamontowaniu wszystkich opraw zwróci się to w… dwa lata! - podaje ZDM.
Zdecydowanie tańsze naprawy
Okazuje się, że nowe oświetlenie ulic ma być również duże łatwiejsze i tańsze w naprawach. Projekt zakłada np. możliwość łatwej wymiany zużytych elementów oprawy. - Serwisant będzie mógł otworzyć i zamknąć oprawę bez użycia narzędzi. Również wszystkie połączenia elektryczne wewnątrz oprawy muszą być wykonane w ten sposób. Szacujemy, że po wymianie na konserwację będziemy wydawać zdecydowanie mniej - chwali projekt ZDM. To jednak nie wszystko. - W ramach przetargu Lug Light Factory będzie zobowiązany do montażu systemu zdalnej kontroli funkcjonowania i inwentaryzacji infrastruktury oświetlenia ulicznego. To oznacza, że jeśli latarnia się zepsuje, natychmiastowo dowie się o tym kontroler w ZDM-ie, jeszcze zanim mieszkańcy to zauważą i zdążą nam to zgłosić. Dodatkowo wykonawca dostarczy system do matrycowego pomiaru rozkładu luminancji i kontroli jakości oświetlenia drogowego. W praktyce jest to urządzenie pozwalające na pomiar parametrów oświetlenia ulicznego dla całego odcinka drogi. Pozwoli nam to szczegółową i kompleksową kontrolę parametrów oświetlenia ulicznego - tłumaczy ZDM.
W Warszawie będzie bezpieczniej
Nowe latarnie sprawią, że ulice Warszawy staną się bezpieczniejsze. - Warszawiacy mogą to zresztą sprawdzić na własne oczy tam, gdzie już wymienialiśmy oprawy na LED, np. w większości warszawskich tuneli, na ulicach Borzymowskiej, Trockiej, Kruczej i Modlińskiej, czy doświetlając przejścia dla pieszych - podaje ZDM. Co więcej, wymiana opraw przełoży się również na ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 30 tys. ton rocznie. Zmniejszeniu ulegnie ilość emitowanych tlenków siarki, azotu i pyłów.
Największy projekt w Polsce!
Warto zaznaczyć, że planowana modernizacja opraw lamp ulicznych w Warszawie będzie największym tego typu projektem w Polsce, a także jednym z największych w Europie, w zakresie opraw w technologii LED. - W latach 2017–2020 w podobny sposób wymieniono 56 tys. opraw oświetleniowych w Manchesterze i 12 tys. w Londynie. W hiszpańskim Santander zakończono niedawno wymianę 23 tys. opraw, a Wiedeń zrealizował potężny projekt na 60 tys. opraw. Manchester jest naszym partnerem projektu unijnego, zaś Wiedeń stolicą partnerską - podaje ZDM. Warszawa ma zatem powód do dumy.
Polecany artykuł: