Aleje Jerozolimskie zostaną zwężone do jednego pasa
Tego warszawscy kierowcy nie mogli się spodziewać. Władze stolicy ogłosiły właśnie swoje plany na przebudowę al. Jerozolimskich. Jedną z najważniejszych arterii w mieście czeka totalna rewolucja, która mocno uderzy w kierowców. Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski i dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski ogłosili właśnie plany miasta, związane z planami kolejarzy na przebudowę linii średnicowej. Aleje Jerozolimskie od ronda Dmowskiego do ronda de Gaulle'a zostaną zwężone do jednego pasa w każdym kierunku. Rondo de. Gaulle'a przestanie być rondem. Przeprowadzka czeka palmę - w jakie miejsce - na razie nie wiadomo. Styk Al. Jerozolimskich z Nowym Światem stanie się zwykłym skrzyżowaniem. To, co planują urzędnicy ze stołecznego ratusza w praktyce oznacza kolejne ograniczenie wjazdu samochodów do centrum. - Kontynuujemy konsekwentnie politykę priorytetu dla komunikacji miejskiej - tłumaczą urzędnicy.
Obecny przekrój Al. Jerozolimskich od strony południowej do północnej to kolejno: chodnik, zatoka postojowa z parkowaniem prostopadłym, buspas, dwa pasy ruchu dla kierowców, torowisko tramwajowe, dwa pasy ruchu dla kierowców, buspas, zatoka parkingowa, pas zieleni i chodnik.
Jak zmienią się Aleje Jerozolimskie w Warszawie?
W ramach "Nowego Centrum Warszawy" zmienić ma się sposób parkowania - z prostopadłego na równoległy, poszerzony zostanie chodnik po stronie południowej, a jeden pas ruchu dla kierowców zostanie zastąpiony drogami rowerowymi. Pojawią się też nowe pasy zieleni.
Kiedy zmiany w Al. Jerozolimskich?
Zaproponowany przekrój ma na razie charakter wstępny. Szerokości chodników i liczba pasów w rejonie skrzyżowań mogą się różnić w zależności od miejsca. Na razie urzędnicy zlecą prace projektowe. Firma wybrana w przetargu ma wykonać projekt zmian na odcinku Nowy Świat - Marszałkowska oraz koncepcję dla kolejnego fragmentu - od Marszałkowskiej do al. Jana Pawła II. Ostateczne rozwiązania będą znane po przygotowaniu tych dokumentów. Projekt powstanie w ścisłej koordynacji z PKP.
Kiedy rozpocząłby się ten armagedon w centrum Warszawy?
- To jest uzależnione od harmonogramu przebudowy linii średnicowej PKP. Zakładamy jednak, że dojdzie do nich w ciągu najbliższych czterech lat - mówi wiceprezydent Michał Olszewski.
Wszystko zależy od terminów, zaproponowanych przez PKP, które planują przebudowę tunelu kolejowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat.
Co dalej w Al. Jerozolimskich za rondem Dmowskiego?
Na razie władze Warszawy przedstawiły plan zmian w centrum Warszawy na Marszałkowskiej i na odcinku Al. Jerozolimskich od palmy do Rotundy. A co dalej - w stronę Ochoty i w stronę Pragi?
Jeśli nie będzie zmian kompleksowych - ten fragment centrum miasta stanie się po prostu wąskim gardłem dla kierowców!
Na Moście Poniatowskiego na razie stanęły fotoradary (zakwestionowane przez wojewodę).
Zmiany w kierunku placu Zawiszy będą planowane sukcesywnie.
Nowe Centrum Warszawy
Przebudowa Alej Jerozolimskich to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy, zapowiedzianego przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Program jest konsekwentnie realizowany. Trwa już przebudowa tzw. placu Pięciu Rogów i zachodniej strony ul. Marszałkowskiej w rejonie pl. Defilad. Rozpisano przetarg na zaprojektowanie przebudowy ul. Marszałkowskiej na odcinkach na południe (do pl. Konstytucji) i na północ (Królewska – pl. Bankowy) od ronda Dmowskiego. A w ubiegłym roku kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. Niebawem będą też znane wyniki konkursu na koncepcję zagospodarowania ul. Chmielnej.