Trzecia linia metra na Gocław. Gdzie powstaną nowe stacje?
Trzecia linia metra w Warszawie ma prowadzić od Dworca Wschodniego na Gocław. Obejmie sześć nowych stacji:
- Dworzec Wschodni - wzdłuż ulicy Kijowskiej, na wprost budynku Dworca PKP Warszawa Wschodnia;
- Mińska – wzdłuż ulicy Podskarbińskiej, na północ od skrzyżowania z ciągiem Stanisławowska-Dwernickiego;
- Rondo Wiatraczna - po północnej stronie ronda Wiatraczna, wzdłuż ul. Grochowskiej;
- Ostrobramska – pod skrzyżowaniem z ul. Zamieniecką;
- Fieldorfa - przy Jana Nowaka-Jeziorańskiego;
- Gocław – na skrzyżowaniu z ul. Bora-Komorowskiego.
8 kilometrów III linii metra na Gocław ma, według szacunków warszawskich urzędników kosztować ok. 2,5 – 3 mld zł. Warszawa w swoim budżecie ma zarezerwowane kilkaset milionów. - Warszawa sama III linii metra nie zbuduje. Liczę, że te pieniądze znajdą się z funduszy europejskich – zakomunikował w środę (11 maja) na spotkaniu z dziennikarzami prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Padły też wstępne harmonogramy tej wielkiej inwestycji, a projektanci przekazali szczegóły lokalizacji konkretnych stacji.
Polecany artykuł:
Trzecia linia metra. Kiedy początek prac? Ważne terminy
- Zakładamy, że w drugim kwartale 2023 roku będziemy gotowi do tego, by ogłaszać przetarg w trybie „projektuj i buduj” na III linię metra – zadeklarował prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk. I optymistycznie szacuje, że jeśli uda się rozpocząć budowę w kolejnym roku, to sześć nowych stacji na Gocław będzie gotowych w 2028-2029 roku. Realniejsza jest więc perspektywa, że kolejne stacji powstaną już w latach 30. tego wieku. Problem w tym, że nie wiadomo, czy do tego czasu w ogóle będą pieniądze, by podziemną kolejkę w Warszawie rozbudowywać. Decyzje musi podjąć rząd.
Ekipa Trzaskowskiego chce być gotowa z dokumentacją, bo „nawet jeśli dziś dla kogoś ta inwestycja nie jest priorytetem, to może się stać, by efektywnie wydać pieniądze z UE”. By obniżyć koszty inwestycji, ratusz decyduje się przełożyć w czasie budowę stacji techniczno-postojowej na Koziej Górce.
Gdzie powstaną nowe stacje? Konkretne lokalizacje oraz wstępny plan wejść i wyjść znajdziecie w poniższej galerii:
Nowe stacje metra na Gocław. Jakie będą?
Nowe stacje metra - Gocław, Fieldorfa, Ostrobramska, Rondo Wiatraczna, Mińska i Dworzec Wschodni - mają być oszczędne, by zbić koszty, które na rynku drastycznie rosną. Dlatego stacje maja być podobne w budowie i układzie podziemnym, z ograniczonymi do minimum liczbami wejść, ograniczoną przestrzenią do handlu, tak by nie tworzyć podziemnego miasta. Stacje na Pradze ma odróżniać od siebie tylko kolorystyka i elementy wizualne na ścianach. Na dachach stacji ma rosnąć trawa tak, by mieszkańcy okolicznych bloków zerkając z okna widzieli zieloną oazę, a nie beton.
Chcemy w ten sposób zbić koszty, które niestety cały czas rosną. Dziś szacujemy, że koszt budowy III linii bez stacji techniczno-postojowej Kozia Górka to ok. 2,5-3 mld zł, ale realne ceny poznamy w przetargu - mówi prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk
Stacja Rondo Wiatraczna budzi kontrowersje
Stacja Dworzec Wschodni ma być bezpośrednio zintegrowana z dworcem kolejowym. Wydaje się, że najbardziej kontrowersyjna jest lokalizacja stacji Rondo Wiatraczna. Wszystko wskazuje na to, że na tym rondzie przez kolejne lata będą trwały prace budowlane, których nie da się skoordynować. I jeszcze długo, długo rondo Wiatraczna nie doczeka się generalnej, kompleksowej przebudowy. Najpierw rozkopią je budowniczowie metra, a później ewentualnie budowniczowie obwodnicy śródmiejskiej, która ciągle jest w planie, była także wśród priorytetów wyborczych Rafała Trzaskowskiego, ale ze względu na cięcia finansowe została przesunięta w czasie. Na planach przyszłej stacji jest więc zaznaczony pas pod obwodnicę, a stacja metra jest obok, wzdłuż Grochowskiej, z wyjściem tam, gdzie dziś są pawilony ze słynnymi rurkami.