Dramatyczne warunki na mniejszych warszawskich przystankach kolejowych
W lutym bieżącego roku informowaliśmy o fatalnych warunkach na mniejszych stacjach kolejowych w Warszawie. Wtedy kolejarze chwalili się wydanymi miliardami złotych na remonty wielkich dworców kolejowych, takich jak Zachodni. PKP zapomniało jednak o tym, że brak biletomatów, brak wind dla niepełnosprawnych, czy przeciekające wiaty i brak toalety to codzienność na takich przystankach jak Olszynka Grochowska czy Warszawa Wawer. Kładki dla pieszych skutecznie odstraszają pasażerów, nie lepiej jest w przypadku ciemnych i śmierdzących przejść podziemnych, pomazanych przez graficiarzy. Lista mankamentów jest długa. Wtedy Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych zapewniał, że planują zmiany również na mniejszych stacjach kolejowych. Nie było wtedy jednak konkretów ani oficjalnych decyzji. Po dziesięciu miesiącach znów postanowiliśmy zapytać kolejarzy o ich plany. Może od tamtego czasu podjęli już jakieś kroki? Ku naszemu zaskoczeniu, okazało się, że poważne decyzje zapadły, a nawet kolejarze zaczęli już wprowadzać je w życie.
W PKP PLK zapadły ważne decyzje. Kolejarze zdradzają plany
Na modernizowanym przez PKP odcinku ma powstać nowy przystanek Warszawa Grochów. Stacja zlokalizowana będzie w pobliżu szpitala przy ul. Szaserów. - Kolej zapewni lepszy dojazd m.in. do osiedli i do kliniki. Wybudowany zostanie peron z wiatą. Będzie system informacji pasażerskiej – przekazał Karol Jakubowski.
Na przystanku Warszawa Olszynka Grochowska peron ma zostać przebudowany. - Odremontowana zostanie wiata przystankowa, zainstalowany system dynamicznej informacji pasażerskiej. Kładka nad torami również zostanie przebudowana i dodatkowo wyposażona w windy – dodał Jakubowski.
Stacja Warszawa Gocławek zmieni nieco swoją lokalizację. - Będzie bliżej wiaduktu drogowego na ulicy Marsa. Powstanie nowy węzeł komunikacyjny łączący kolej z komunikacją miejską. Wybudowany zostanie nowy peron. Będzie przejście podziemne z pochylniami i schodami oraz dojściem na peron. Windy i schody ułatwią dostęp na wiadukt.
Na stacji Warszawa Wawer peron i przejście podziemne zostaną przebudowane. Dodatkowo przejście zostanie wyposażone w windy. Wiata peronowa zostanie odrestaurowana. Tu również zostanie zamontowany system dynamicznej informacji pasażerskiej.
W ramach inwestycji na linii otwockiej, wartej ponad 400 mln zł powstaną docelowo cztery tory między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. - Umożliwią rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Będą sprawniejsze podróże w aglomeracji i na trasach dalekobieżnych – skomentował Karol Jakubowski.
Prace już trwają
Na trasie Warszawa – Lublin ułożone są już dwa nowe tory w obszarze rezerwatu Olszynka Grochowska. - Ustawiane są słupy i bramki sieci trakcyjnej. Wybudowano także tzw. bajpas torowy, dzięki któremu realizowane są prace modernizacyjne przy zachowaniu ruchu dwutorowego – dodał rzecznik.
Przy stacji Warszawa Wawer trwa też budowa nowej nastawni, gdzie będzie mieściło się też lokalne centrum sterowania. Na wiosnę przyszłego roku kolejarze zaplanowali przebudowę peronu w Wawrze.
- Wykonawca ustawił ściany nowego wspomnianego peronu Warszawa Gocławek, pod wiaduktem ul. Marsa w ciągu trasy Siekierkowskiej. Zdemontowano stare słupy sieci trakcyjnej i tor – podsumował Karol Jakubowski.