Na wielkie plany kolejarzy trzeba będzie jeszcze długo poczekać. Trzy lata temu powstała koncepcja przebudowy Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego. Teraz PKP chce rozwijać swoje plany. W związku z tym kolejarze ogłosili przetarg na opracowanie studium planistycznego rozbudowy warszawskiej infrastruktury kolejowej.
Eksperci mają m.in. ocenić, czy zasadna byłaby budowa 8 nowych stacji i przystanków we wskazanych przez kolej lokalizacjach. Na przykład, czy pociągi powinny się zatrzymywać w samym środku Mordoru - zagłębia biurowego Służewca, pod skrzyżowaniem ul. Domaniewskiej i Wołoskiej czy bliżej ul. Postępu? PKP proponuje też stację kolejową przy GUS, tak, by można było przesiadać się do autobusów na Trasie Łazienkowskiej, przy CH Arkadia, skąd można byłoby pomknąć tramwajem na Żoliborz i Bielany albo pod rondem ONZ, jako łącznik z II linią metra.
To tylko przykładowe lokalizacje. Lista nie jest zamknięta. PKP oczekuje od ekspertów rekomendacji. - Ogłoszony został przetarg na studium planistyczne dla Warszawskiego Węzła Kolejowego, które będzie stanowiło uzupełnienie "Master planu dla Warszawy" - powiedział rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski.
Kolejarze zbudują nowe stacje i przystanki w Warszawie
Przyszły wykonawca projektu będzie musiał wziąć pod uwagę kilka wariantów rozbudowy infrastruktury kolejowej w stolicy, dlatego powstanie on w pięciu wersjach. Wszystko dlatego, że na ostateczny kształt będzie miała wpływ m.in. budowa III linii metra i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przystanki mogą powstać w następujących lokalizacjach:
- Warszawa Rakowiecka - przystanek ma powstać pod ul. Wołoską - umożliwi przesiadki do komunikacji tramwajowej w kierunku do Wilanowa i Dworca Zachodniego,
- GUS - umożliwiający przesiadki do autobusów na Trasie Łazienkowskiej,
- Dworzec Centralny - podziemny przystanek zapewni przesiadki do pociągów dalekobieżnych oraz regionalnych,
- Rondo ONZ - umożliwi przesiadkę do II linii metra,
- Rondo "Radosława" - umożliwi przesiadkę do komunikacji tramwajowej w kierunku Bielan,
- Metro Ratusz Arsenał - umożliwi przesiadki do I linii metra,
- Warszawa Wileńska - zakłada się zagłębienie tej stacji oraz zapewnienie jak najkrótszej drogi dojścia do II linii metra.
- Warszawa Domaniewska - na skrzyżowaniu ul. Domaniewskiej i Wołoskiej lub Domaniewskiej i Postępu, czyli w samym środku zagłębia biurowego Służewca.