Lada moment, bo już w najbliższą niedzielę, 30 stycznia, rozpocznie się remont trasy Łazienkowskiej na wysokości parku Agrykola. Urzędnicy z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych (obecnie wchodzi w skład Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta) po wielu miesiącach zwłoki i biurokratycznej przepychance w końcu podpisali umowę z wykonawcą – firmą Skanska. Stało się to w lipcu ubiegłego roku. Od tamtego czasu robotnicy przygotowywali trasę do remontu. Powstała tymczasowa organizacja ruchu. Jak będzie wyglądała? To będzie istny armagedon! Kierowcy mogą być w szoku.
Remont Trasy Łazienkowskiej. Organizacja ruchu, objazdy, utrudnienia
Remont wiaduktów Trasy Łazienkowskiej ma zostać podzielony na dwa etapy. Początkowo rozebrany zostanie wiadukt północny prowadzący w kierunku centrum Warszawy. W tym czasie ruch ma odbywać się jezdnią południową. Według urzędniczych zaleceń podczas pierwszego etapu prac na południowej estakadzie mają zostać wyznaczone cztery pasy ruchu. Dwa środkowe o szerokości trzech metrów mają być przeznaczone dla autobusów, zewnętrzne o szerokości 2,5 metra dla aut osobowych. Z tego powodu specjaliści zalecają, by auta dostawcze szersze niż 2,2 metra pojechały objazdem. W kierunku Saskiej Kępy jezdnia zwęży się do jednego pasa ruchu, na wysokości placu na Rozdrożu. Powrót do standardowej organizacji ruchu będzie możliwy za rondem Sedlaczka. W tym czasie łącznica zjazdowa z placu na Rozdrożu na trasę Łazienkowską miałaby być dostępna tylko dla autobusów, służb miejskich i rządowych.
Drugi etap robót ma być analogiczny do pierwszego. Podział pasów ruchu ma zostać przeprowadzony w taki sam sposób na estakadzie północnej. Wtedy rozebrany zostanie wiadukt z jednią w kierunku Saskiej Kępy.
Remont Trasy Łazienkowskiej. Kiedy koniec utrudnień?
Przebudowywane wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola nad rondem S. Sedlaczka (skrzyżowanie ulic Łazienkowskiej, Myśliwieckiej i Rozbrat) zaprojektowane i wybudowane zostały jako dwa bliźniacze żelbetowe wiadukty płytowe w układzie ramowym. Długość każdego z nich wynosi blisko 400 m. Wiadukty zostały wybudowane wraz z pozostałą częścią Trasy Łazienkowskiej i udostępnione do ruchu w 1974 r. Korzysta z nich ponad 110 tysięcy pojazdów dziennie. W 2015 r. specjaliści z Politechniki Warszawskiej wykonali ekspertyzę stanu technicznego wiaduktów, w której rekomendowali rozebranie obiektów i odbudowanie ich od podstaw. W maju 2020 r. do czasu przebudowy wprowadzono na nich ograniczenia tonażowe (do 5 ton dla pojazdów poruszających się lewymi, wewnętrznymi pasami) i prędkości (do 40 km/h). Na nowych, trwalszych, ładniejszych i bardziej wytrzymałych wiaduktach przy parku Agrykola zostaną wytyczone obustronne ciągi pieszo-rowerowe, powstaną też pochylnie, które poprawią dostępność Trasy Łazienkowskiej dla osób z ograniczeniami ruchowymi. Prace mają zakończyć się do marca 2024 r.
Polecany artykuł: