Koniec marzeń o szybkich remontach PKP w Warszawie. Zimny prysznic to mało powiedziane
Pasażerowie mogą zapomnieć o szybkim zakończeniu najważniejszych inwestycji kolejowych w Warszawie. Wiemy już, że żadna z nich nie zostanie zakończona w zapowiadanych wcześnie terminach.
Zapytaliśmy rzeczniczka PKP PLK o termin przebudowy Dworca Zachodniego. - Zgodnie z zapowiedziami od 9 czerwca, czyli od korekty rozkładu jazdy, podróżni na stacji Warszawa Zachodnia skorzystają z peronów 1, 2 i 3, co oznacza zakończenie prac na poziomie stacji. Termin zakończenia prac w przejściu podziemnym na Warszawie Zachodniej w warstwie bazowej (czyli bez wynajęcia i zagospodarowania powierzchni komercyjnych) zostanie zakończony zgodnie z planem do końca 2024 roku. Przejście podziemne będzie udostępniane dla podróżnych w pierwszej połowie 2025 roku, z uwzględnieniem prac dotyczących dostosowania i przygotowania lokali handlowych oraz zapewnienia komfortu dla korzystania z powierzchni przejścia dla pasażerów - odpisał Karol Jakubowski.
Polecany artykuł:
Dworzec Wschodni w Warszawie i linia średnicowa. Kiedy przebudowa?
Przebudowa głównego dworca kolejowego po praskiej stronie ma sprawić, że zmieni się on nie do poznania. Nie będzie tak spektakularny jak Dworzec Zachodni, ale zostanie odświeżony, zyska nowe zadaszenie wszystkich peronów i będzie bardziej przyjazny osobom niepełnosprawnym. Remontu wymaga też linia średnicowa. Na razie jednak podróżni muszą uzbroić się w cierpliwość, bo remont nie nadejdzie zbyt szybko. Kiedy można się spodziewać rozpoczęcia prac? Konkretnej daty nie poznaliśmy. - Pracujemy nad dokumentacją na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia i odcinka między Warszawą Wschodnią a Warszawą Zachodnią. Kolejne kroki, czyli ogłoszenie przetargów, możliwe będą po opracowaniu projektów i pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych. Niezwykle ważne jest, aby w nowym planie dla średnicy uwzględnione były możliwości zabudowy nad linią kolejową - poinformował nas rzecznik Jakubowski.
Linia średnicowa. Przebudowa odłożona na lata
Kolej średnicowa w Warszawie została otwarta jeszcze przed wojną. Po wielu latach od ostatniego remontu z lat 60. linia jest w wielu miejscach przestarzała i wymaga modernizacji. Prace przez kilka lat utrudnią życie warszawiakom, ale trzeba je w końcu przeprowadzić. Miały ruszyć w 2025 r. ale już wiemy, że to nie nastąpi szybciej niż w 2030 r. Remont zakłada budowę nowych przystanków: Warszawa Nowy Świat i Warszawa Solec. Tunel kolejowy pod centrum miasta ma zostać poszerzony, dwa mosty kolejowe odnowione, a przejścia pod Rondem Dmowskiego zostać przebudowane. Między PKP Warszawa Śródmieście a stacją metra Centrum ma powstać odziemny łącznik.