Artyści Warszawskiej Opery Kameralnej od lat specjalizują się w wykonaniach arcydzieł muzyki barokowej, z sukcesem je rekonstruują, przypominają i popularyzują. Taki cel przyświeca również cyklowi „Barok w Teatrze Królewskim", który w Łazienkach odbywa się po raz drugi. Teatr w Starej Oranżerii ze swym wystrojem i wyjątkowym klimatem stanowi doskonałą oprawę dla kompozycji, którymi zachwycano się na królewskich i magnackich dworach XVIII-wiecznej Europy.
– Magia tego miejsca wspaniale konweniuje z muzyką baroku i klasycyzmu – mówi Lilianna Stawarz, klawesynistka, pedagog, współtwórczyni Festiwalu Oper Barokowych „Dramma Per Musica", kierownik artystyczny Opery/Barok WOK.
Atrakcją nowego sezonu są utwory wybitnego francuskiego kompozytora i klawesynisty François Couperina w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod kierownictwem Władysława Kłosiewicza. W sobotę 7 stycznia o godz. 18.00 usłyszymy „Koncerty królewskie": Koncert G-dur, II Koncert D-dur, III Koncert A-dur i IV Koncert e-moll.
– Zamysłem tegorocznej edycji jest przybliżenie warszawskiej publiczności muzyki z różnych szkół narodowych tego okresu – wyjaśnia Lilianna Stawarz. – Zaczynamy od François Couperina, który komponując koncerty królewskie w małej obsadzie miał na uwadze właśnie taką kameralną, wysublimowaną publiczność, dla której tworzył w Wersalu. Dalsze koncerty to połączenie gustów niemieckich i włoskich, ubranych w różne formy: uwertury, suity, koncerty. Staramy się, aby nasze propozycje były urozmaicone pod względem obsady i bogate w retoryczne przesłanie. Muzyka baroku jest niezwykle ekspresyjna, nieprzewidywalna emocjonalnie, pełna dosadnych zwrotów retorycznych, ale oprócz tej ekshibicjonistycznej cechy, obdarowuje nas wewnętrznym spokojem i uchyla drzwi do niepoznanych jeszcze zakątków naszych dusz.
Kolejna uczta czeka melomanów 14 stycznia o godz. 17. Będzie to opera „La serva padrona" (Służąca panią) Giovanniego Battisty Pergolesiego. Spektakl miał premierę w lutym 2016 r. i zainaugurował działalność Sceny Marionetek w Teatrze Królewskim. Barok wykreował wiele ciekawych zjawisk artystycznych, form i gatunków – wśród nich właśnie operę marionetek, którą z tak znakomitym rezultatem przypomniała współczesnej publiczności Warszawska Opera Kameralna. To zabawna opowieść o intrygach służącej, która chce zostać panią, spodoba się dorosłym, ale i dziecięcej publiczności.
Bilet normalny kosztuje 50 zł, ulgowy - 30 zł.