III linia metra, mimo braku jakichkolwiek projektów, koncepcji i planów, według prezydenta Rafała Trzaskowskiego ma być gotowa w 2028 roku. Na dzisiejszej sesji rady miasta radni mają zdecydować o przyznaniu na ten cel 42 mln zł. Nawet jeśli do tego dojdzie, porównując do budowy ostatnich stacji II linii metra, na ten cel trzeba będzie przeznaczyć co najmniej 2 mld zł. Zatem przegłosowywana przez radnych kwota to kropla w morzu, która bez dofinansowania z unijnych funduszy stanie się bezużyteczna. Prezydent Rafał Trzaskowski będzie musiał więc zadbać o pozyskanie pieniędzy z Unii. Mimo tylu niewiadomych przedstawił już trasę III linii metra. Wiemy gdzie będą wybudowane poszczególne stacje, co jest kluczową informacją dla obecnych i przyszłych mieszkańców tych lokalizacji.
Najważniejszym punktem na nowej mapie metra będzie stacja Stadion Narodowy. Tam mają odbywać się przesiadki z II do III linii. Z tej lokalizacji pociągi wyruszą na Pragę, gdzie powstaną następne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska i Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Końcową stacją ma być pętla Gocław, gdzie początkowo były plany by dojeżdżał tramwaj. Stołeczni urzędnicy zrezygnowali jednak z tego pomysłu.
Dokładne lokalizacje stacji
Odległość pomiędzy stacjami ma wynosić mniej więcej 650-700 metrów. Ich dokładna lokalizacja jest ważna dla mieszkańców, którzy mieszkają w tym miejscu, kupili lub zamierzają kupić mieszkanie w okolicy. Stacja Dworzec Wschodni ma być ulokowana przed obecnym dworcem kolejowym i połączona z nim przejściem podziemnym. Metro Mińska powstanie u zbiegu ulic Mińskiej i Stanisławowskiej. Prawdopodobnie najbardziej rozbudowana stacja będzie znajdowała się na rondzie Wiatraczna. Wejścia do niej są planowane na ul. Grochowskiej, al. Waszyngtona i al. Stanów Zjednoczonych. Dalej metro powędruje na ul. Ostrobramską gdzie stacja ma być umiejscowiona u zbiegu z Zamieniecką. Następna w kolejności jest ulica Nowaka-Jeziorańskiego, tam wykonawca zbuduje stację pod ul. Fieldorfa. Metro dojedzie do wspomnianego Gocławia. Końcowa stacja ma być ulokowana pod ul. Bora-Komorowskiego. W planach jest też stacja techniczna, która ma powstać na Koziej Górce.
Ceny mieszkań przy metrze
Budowa III linii metra z pewnością spowoduje wzrost cen mieszkań, z uwagi na dobrą komunikację spowodowaną bliskością stacji podziemnej kolejki. Aktualnie ceny nowych mieszkań od wiodących deweloperów na Pradze-Południe wahają się między 8 a 11 tysięcy zł/m.kw. Te ceny już nie napawają optymizmem, a co dopiero jak powstanie metro? Porównując do tego, jak analogicznie wyglądała sytuacja mieszkaniowa w przypadku budowy odcinków II linii metra, prognozy dla Pragi nie są optymistyczne. W latach 2013-2019 ceny mieszkań zlokalizowanych blisko nowego metra na II linii wzrosły średnio około 20 procent! W rejonie stacji metra Świętokrzyska notowano wzrosty nawet o 39 proc.
Nie ma drugiej cechy tak mocno podnoszącej ceny mieszkań jak sąsiedztwo metra. Okolice stacji metra to jedna z najbardziej pożądanych lokalizacji w stolicy, nawet jeśli to metro ma powstać dopiero za kilka lat. Szczególnie wyraźnie widać to na Pradze Północ, która jeszcze kilka lat temu była uważana za najgorszą, najbardziej zaniedbaną i niebezpieczną dzielnicę Warszawy. Metro zupełnie zmieniło sposób jej postrzegania – błyskawicznie wyrastają tu kolejne nowe inwestycje, a 10 tys. zł za m.kw. mieszkania w tej dzielnicy nikogo już nie dziwi. Podobnie było z Wolą, której duża część do niedawna była zdominowana przez zakłady przemysłowe i magazyny, a obecnie jest jedną z najchętniej zamieszkiwanych dzielnic Warszawy.
Polecany artykuł: