Jak słyszymy, do Rzecznika Praw Obywatelskich wpływają skargi od warszawiaków. Dotyczą one nowe parkomaty, które nie pozwalają na opłatę za postój w strefie płatnego parkowania gotówką. Zdaniem RPO wyposażenie nowego obszaru warszawskiej strefy płatnego parkowania w parkomaty bezgotówkowe skutkuje nierównym traktowaniem części kierowców, bo są osoby, które nie mają dostępu lub nie potrafią korzystać z nowoczesnych form płatności.
Biuro RPO poprosiło o stanowisko w tej sprawie Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
Zdaniem skarżących się mieszkańców decyzja o wprowadzeniu nowych parkomatów pozbawia kierowców, którzy nie mają karty płatniczej lub dostępu do systemu płatności mobilnych, możliwości korzystania z tego obszaru strefy płatnego parkowania w Warszawie. Zainstalowanie takich parkomatów prowadzi do wykluczenia społecznego osób niekorzystających z nowoczesnych form płatności.
Rzecznik podziela te zastrzeżenia. − Wszyscy użytkownicy strefy mają równą pozycję. Mają prawo do zaparkowania pojazdu na drogach publicznych w strefie pod warunkiem uiszczenia opłaty – zaznaczył RPO.
Wyjaśnił, że skoro zgodnie z ustawą o drogach publicznych za postój pojazdu w strefie płatnego parkowania należy wnieść opłatę, to trzeba stworzyć taki system ich wnoszenia, żeby każdy użytkownik strefy miał faktyczną możliwość jej uiszczenia. − I choć większość społeczeństwa ma obecnie dostęp do nowoczesnych form płatności, to jednak jest grupa osób, która nie dysponuje takimi instrumentami płatniczymi np. z uwagi na to, że nie potrafi się nimi posługiwać (osoby starsze) – dodał.
W związku z tym dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski poprosił dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie Łukasza Puchalskiego o zbadanie sprawy, odniesienie się do argumentów i przedstawienie stanowiska.
Rzecznik ZDM Jakub Dybalski potwierdził, że wpłynęło pismo RPO. − Rzeczywiście dotarła do nas prośba o stanowisko w tej sprawie i takie stanowisko przygotujemy – powiedział.