Przebudowali plac za miliony by wybudować 600 metrów ścieżki rowerowej
W 2023 roku w Warszawie przybyło 24,3 km nowych ścieżek rowerowych. Niektóre odcinki okazały się okrutnie drogie. Budowa 600 m drogi rowerowej na pl. Trzech Krzyży kosztowała 25 mln zł. A za kilka lat plac ma być znów rozryty ze względu na zabytkowy bruk pod asfaltem, który konserwator chce wyeksponować. - Posadziliśmy tu 27 nowych drzew, niezbędne do wyznaczenia pasów rowerowych było wyremontowanie jezdni, konieczne były też wielokrotne zmiany w projekcie – wylicza powody drożyzny dyr. ZDM Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydenta d.s. komunikacji rowerowej.
Krótkie drogi rowerowe za ogromne pieniądze
Niewiele taniej było na pl. Pięciu Rogów – tam przebudowa placu, na której powstało 200 metrów ścieżki kosztowała 19 mln zł. 400 m dróg rowerowych w okolicy ronda Dmowskiego, wraz z przebudową układu drogowego, powstało za 11,5 mln zł. Stosunkowo „najtańsza z najdroższych” była droga wzdłuż Marszałkowskiej - 800 m za 9 mln zł. Tam w zamian za miejsca parkingowe przybyło dużo zieleni.
Przy okazji powstaje nowa zieleń
Gdy zsumujemy te przykładowe inwestycje, okazuje się, że na budowę 2 km dróg rowerowych ZDM wydał aż 64,5 mln zł. - To są wszystko bardzo duże i bardzo drogie inwestycje i najczęściej nie dotykające tylko i wyłącznie tematyki rowerowej. Przy tych budowach podnosiliśmy standard infrastruktury. Dużo dobrych rzeczy się pojawiło, m.in. zieleń, która nas tak cieszy – stwierdza Łukasz Puchalski.
Kolejne drogi w planach
Na najbliższej sesji Rada Warszawa ma przyznać pieniądze na ścieżkę rowerową między Wisłostradą a wiaduktem nad Agrykolą. W przygotowaniu są też projekty m.in. na rondzie Zesłańców Syberyjskich, al. Jana Pawła II, ul. Woronicza, al. Waszyngtona, Patriotów, Lucerny czy ul. Strażackiej.