Od 6 do 12 kwietnia na terenie gminy Baranów prowadzone są lotnicze prace geofizyczne. Jak to wygląda w praktyce? Wzdłuż autostrady A2 lata helikopter z podwieszoną specjalną aparaturą kontrolno-pomiarową.
Helikopter rejestruje pole magnetyczne Ziemi
Badania i dane, które zbierze maszyna pomogą w rozpoznaniu budowy geologicznej wzdłuż odcinków pomiarowych. – Do helikoptera podwieszony jest układ pomiarowy rejestrujący naturalne pole magnetyczne Ziemi oraz wzbudzone pole elektromagnetyczne, który działa jak duży skaner 3D gruntu, podobne jak skanery MR lub USG w szpitalach. Helikopter lata na wysokości około 100 m, zaś podwieszony układ pomiarowy będzie przemieszczał się około 40 do 50 m nad powierzchnią ziemi. Planowana prędkość przelotu to 60 do 80 km/h – czytamy w komunikacie na stronie gminy Baranów.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Strach przed Centralnym Portem Komunikacyjnym. Bunt w Baranowie. Samorządy skarżą się do premiera na CPK
Helikopter zbiera dane w ramach projektu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma powstać na terenie gminy. Na początek planowana jest linia o długości 160km, która połączy Warszawę, port CPK oraz Łódź. Pomiary z powietrza prowadzone są właśnie na tej inwestycji.
Za badania odpowiada firma Geopartner Goefizyka. Informują oni również o tym, że badania nie są szkodliwe dla zdrowia ludzi i zwierząt.
– Planowane pomiary oraz sam przelot są nieuciążliwie dla mieszkańców, nie oddziaływają oraz nie stanowią zagrożenia dla ludzi i zwierząt. Poziom natężenia pola elektromagnetycznego zastosowanego układu pomiarowego jest znacznie mniejszy niż poziom natężenia pola emitowany przez linie elektryczne czy sieci telefonii komórkowej – podają dalej władze Brwinowa.