Nowa linia kolejowa na Mazowszu
Rządowy program Kolej Plus nabiera rozpędu. Umowa z projektantem nowej linii Zegrze – Przasnysz to kolejny krok w kierunku poprawy infrastruktury kolejowej w Polsce. Za projekt odpowiadają firmy Mosty Katowice i Arcadis, a jego koszt to 32,5 mln zł netto. Wykonawca ma 52 miesiące na przygotowanie dokumentacji i uzyskanie niezbędnych pozwoleń.
Szczegóły techniczne
Co wiemy o samej linii? Będzie to w większości jednotorowa, zelektryfikowana trasa.
- Maksymalna prędkość pociągów: 160 km/h.
- Czas przejazdu Zegrze – Przasnysz: około 50 minut.
- Planowane kursy: minimum 14 pociągów na dobę do Warszawy.
- Dzięki dwutorowym odcinkom, pociągi będą mogły sprawnie się mijać, co skróci czas podróży.
Czytaj dalej pod materiałem wideo.

Lista przystanków – sprawdź, czy jesteś na trasie!
Nowa linia kolejowa połączy Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock z Zegrzem. Gdzie dokładnie zatrzymają się pociągi? Oto lista planowanych przystanków:
- Serock
- Pułtusk
- Maków Mazowiecki
- Przasnysz
- Jadwisin
- Wierzbica
- Trzepowo
- Łubienica Superunki
- Jeżewo
- Kleszewo
- Szlasy Bure
- Przystanek w gminie Szelków
- Organizator przewozów zadeklarował uruchomienie min. 14 pociągów na dobę, które pojadą między Przasnyszem a Warszawą.
Perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, a także wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
Inwestycja wzbudza entuzjazm wśród polityków. Minister Jan Grabiec, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, podkreśla: „Pamiętam marzenia o kolei do Zegrza, Serocka, Pułtuska i dalej do Przasnysza. Podpisana dzisiaj umowa na projekt nowej linii kolejowej to krok, który przybliża nas do realizacji tej ważnej dla regionu inwestycji”.
Z kolei Piotr Wyborski, Prezes Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A., zaznacza: „Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka zyskają szybki i wygodny dojazd do stolicy. Naszym celem jest tworzenie nowoczesnej i efektywnej sieci kolejowej, która będzie służyć społeczeństwu przez wiele lat".
Kiedy pojedziemy nową koleją?
Planowany start prac budowlanych to 2030 rok, a zakończenie – 2033 rok. Wszystko zależy jednak od uzyskania finansowania na budowę. Na razie zapewnione są środki na etap projektowy.
Polecany artykuł: