Nowe linie autobusowe w Warszawie. Mają nietypowe oznaczenia i rozkład jazdy

i

Autor: Krystian Olszewski / Super Express Nowe linie autobusowe w Warszawie. Mają nietypowe oznaczenia i rozkład jazdy

Jak kursują?

Nowa linia tramwajowa i autobusowa w Warszawie. Mają nietypowe oznaczenia i rozkład jazdy

2024-07-21 13:40

Nowa linia tramwajowa i autobusowa wyjechały na ulice Warszawy. Warszawski Transport Publiczny poinformował o uruchomieniu linii "W-Z" i "Ł". Ma to związek ze świętowaniem 75. rocznicy uruchomienia trasy tramwajowej przez most Śląsko-Dąbrowski i tunel pod Starym Miastem oraz 50. rocznicą oddania do użytku Trasy Łazienkowskiej. Specjalne linie kursują tylko w niedzielę, 21 lipca i są obsługiwane taborem zabytkowym.

Nowa linia tramwajowa i autobusowa w Warszawie. Jest specjalna okazja!

Warszawski Transport Publiczny uruchomił w niedzielę, 21 lipca, dwie specjalne linie - jedną tramwajową "W-Z" oraz jedną autobusową "Ł". Okazuje się, że jest specjalny powód!

W 75. rocznicę otwarcia trasy tramwajowej przez most Śląsko-Dąbrowski i tunel pod Starym Miastem na tory wyjechały zabytkowe tramwaje. Obsługują one specjalną linię W-Z. Ta rusza z pętli Ratuszowa-Zoo, a następnie przejeżdża mostem Śląsko-Dąbrowskim, aleją "Solidarności" i Wolską do Cmentarza Wolskiego. Podczas przejażdżki można podziwiać wagony, które pamiętają początki Trasy Wschód-Zachód, a na pokładzie obecni są konduktorzy i konduktorki, którzy rozdają podróżnym pamiątkowe bilety.

50 lat po otwarciu Trasy Łazienkowskiej ponownie przejeżdżają nią berliety, jelcze i ikarusy. Specjalna linia autobusowa Ł wyruszyła z ronda Wiatraczna przez most Łazienkowski i aleję Armii Ludowej do Pomnika Lotnika. Przejazd liniami W-Z i Ł jest bezpłatny. Obsługę konduktorską zapewnią członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie.

ZOBACZ GALERIĘ: Te osoby mogą jeździć autobusami w Warszawie za darmo. Długa lista, wielu może się zdziwić

Trasa W-Z i Trasa Łazienkowska świętują urodziny. Jak je budowano?

Budowa trasy W-Z (Wschód-Zachód) była jednym z pierwszych wielkich projektów infrastrukturalnych powojennej Warszawy. Decyzja o jej powstaniu zapadła wraz z postanowieniem o wzniesieniu nowej przeprawy przez Wisłę w miejscu zniszczonego mostu Kierbedzia dzisiaj mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Najbardziej spektakularnym elementem trasy stał się tunel przebity pod Krakowskim Przedmieściem, Senatorską i Miodową. Tunel był wzorowany na tunelu Saint-Cloud w Paryżu. Obok powstał ciąg schodów ruchomych.

Trasę W-Z oficjalnie otwarto 22 lipca 1949 roku – inaugurację uświetniły świeżo dostarczone wagony typu N z chorzowskiego Konstala oraz LW z Wrocławia.

W 2016 roku trasa została ujęta w gminnej ewidencji zabytków.

Budowę Trasy Łazienkowskiej rozpoczęto już w latach 60. Z powodów ekonomicznych okrojono pierwotny projekt, a następnie prace całkowicie wstrzymano. Nowa władza na początku lat 70. uwzględniła w planie pięcioletnim wznowienie w 1971 roku prac nad ciągiem łączącym Przyczółek Grochowski z Ochotą w pełnym jej kształcie – ze wszystkimi wielopoziomowymi skrzyżowaniami.

Nowy most wraz z przekopem pomiędzy socjalistycznymi budynkami na południe od Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej był propagandowym symbolem wielkich inwestycji. O "jasnej, długiej, prostej Trasie Łazienkowskiej" śpiewano w "Misiu" Barei. Trasa stała się też plenerem serialu "Czterdziestolatek" – jednym z jej budowniczych był inżynier Stefan Karwowski, główny bohater produkcji. Trasę oddano w lipcu 1974 roku po trzech latach budowy.

Tyle naprawdę zarabia kierowca autobusu. Można się zdziwić!

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki