Nowe tramwaje dla Warszawy są produkowane przez koreańską fabrykę Hyundaia. Zakończyła się już budowa dwóch pierwszych wagonów, które przetestowano pod kątem elektroniki, hamulców i wszystkich systemów związanych z bezpieczeństwem. Pojazdy zostały podniesione, przetestowano jak zachowuje się na ciasnych zakrętach. Sprawdzono też jego szczelność, działanie klimatyzacji, oświetlenia, a nawet wyregulowano głośność dzwonka. Po zaliczonych testach tramwaje załadowano na statek, którym płyną już do Polski. Podróż dwóch pierwszych wagonów będzie długa - do Warszawy mają dotrzeć za dwa miesiące - na początku lipca. Wtedy rozpoczną się testy homologacyjne na stołecznych torowiskach. Pasażerowie skorzystają z nowych tramwajów już jesienią 2021 roku. Kolejne 121 niskopodłogowych pojazdów będzie odbieranych od początku 2022 roku do końca kwietnia 2023 roku - informują Tramwaje Warszawskie.
Jak wyglądają nowe tramwaje dla Warszawy?
Nowe pojazdy dla stolicy są produkowane w koreańskiej fabryce Hyundaia. Jak podkreślają zamawiający, to konstrukcja "szyta na miarę" dla Warszawy. W całym pojeździe będzie całkowicie płaska podłoga i skrętne wózki, czego jeszcze nie ma w tramwajach, które są obecnie eksploatowane. Pozwoli to na cichszą jazdę na łukach i ograniczy zużywanie szyn tramwajowych.
Wszystkie 123 pojazdy będą miały barwy Warszawskiego Transportu Publicznego, czyli żółte, czerwone i czarne paski. Na fotelach pasażerowie zobaczą charakterystyczne widoki stolicy - Starówkę, Zamek Królewski albo pomnik Syrenki. Długość każdego tramwaju to prawie 33 metry, dzięki czemu w każdym pojeździe będzie mogło podróżować nawet 240 osób. Nowe tramwaje będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z dostępem on-line oraz w system informacji liniowej. Pojazdy będą przyjazne środowisku – spełnią wysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków, a oszczędność energii zapewnią fabrycznie zamontowane zasobniki energii.
Obecnie po stołecznych torach jeździ niemal 530 tramwajów i składów tramwajowych. 311 wagonów, czyli 59% floty to wagony niskopodłogowe. Dzięki zakupowi 123 nowych tramwajów, procent niskopodłogowych pojazdów w stolicy znacząco się powiększy.