Zamówienie stołecznych tramwajarzy to największy kontrakt na tabor zawarty kiedykolwiek w Polsce i jedna z największych tego typu umów w Europie. Łącznie warszawscy urzędnicy wydadzą na nowoczesne maszyny kwotę aż 2 mld 245 tys złotych! Do stolicy trafią 123 sztuki koreańskich maszyn. Jest też możliwość zakupu kolejnych 90.
- Liczymy w tej kwestii na wsparcie finansowe prezydenta Warszawy – powiedział prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski.
Zanim jednak będą zapadały kolejne decyzje, najpierw do stolicy muszą trafić wszystkie ze 123 zamówionych tramwajów. Ma to się stać do końca 2023 roku. Wtedy stolica będzie dysponować największą flotą tramwajów w Polsce.
Dwie z 123 – jak określił wiceprezydent Warszawy Robert Soszyński – „maszyn na miarę XXI wieku” trafiły już do stolicy.
Najpierw jednak przypłynęły ogromnym promem do Gdyni, zapakowane w folię. Dziennikarze „SE” w środę, 30.06.2021, mogli zajrzeć do jednego z nich i na własnej skórze poczuć ich powiew nowoczesności.
Zobacz koniecznie: Warszawa: Tramwaje wypadają z szyn na potęgę! Co się dzieje? Rzecznik tłumaczy
Przyjemne dla oka nowoczesne oświetlenie, wygodne fotele ustawione wyłącznie równolegle do torów, idealnie wyregulowana temperatura klimatyzacji czy udogodnienia dla osób starszych i niepełnosprawnych - to pierwsze rzeczy, na które zwrócili uwagę. Po raz pierwszy w kabinie nowego tramwaju mogli usiąść również motorniczy.
Dalsza część artykułu znajduje się pod galerią zdjęć.
- Konsola wygląda trochę jak z kosmosu! Nie mogę się doczekać szkolenia, żeby móc wyjechać nim na warszawskie tory. Bardzo mi się podoba – powiedziała Edyta Marciarz, motornicza z zajezdni „Żoliborz”.
Nowe tramwaje w Warszawie
- Staraliśmy się wypracować model, który stanie się nie tylko standardem w komunikacji miejskiej w Warszawie, ale będzie też mógł być wzorcem nowych konstrukcji tramwajowych w innych polskich miastach. Naszym celem było stworzenie tramwaju najlepiej dopasowanego do potrzeb pasażerów i motorniczych – stwierdził prezes TW.
Mimo tego, że tramwaje przypłynęły z Korei, dużo podzespołów, z których są zbudowane zostały stworzone w Polsce. W serwisie Hyundai Rotem zatrudnieni są głównie pracownicy z Polski. Pozostali – z Korei, będą w Warszawie przez cały okres wdrożenia nowych tramwajów do eksploatacji seryjnej. Wszystkie prace serwisowe będą wykonywane na miejscu, w stolicy - dotyczy to nawet największych i najbardziej zaawansowanych napraw. Według zapowiedzi urzędników, warszawscy pasażerowie pojadą nowymi składami jesienią 2021 roku.