- Nowoczesne, przyjazne środowisku, dostępne, skrojone specjalnie pod potrzeby stolicy. Takie będą nowe tramwaje dla Warszawy - zapowiedział na Facebooku prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. I poinformował, że dwa pierwsze pojazdy już przypłynęły do portu w Gdyni z koreańskiej fabryki Hyundai Rotem. Już za kilka dni dotrą do Warszawy, gdzie przejdą testy homologacyjne, by na początku jesieni mogli z nich korzystać pierwsi mieszkańcy stolicy.
Nowe tramwaje dla Warszawy zostały zaprojektowane specjalnie dla stolicy. Są produkowane przez koreańską fabrykę Hyundaia, ale istotną część osprzętu nowych tramwajów dostarczanych jest przez firmy z Polski. Kilka tygodni temu zakończyła się budowa dwóch pierwszych wagonów, które przetestowano pod kątem elektroniki, hamulców i wszystkich systemów związanych z bezpieczeństwem. Pojazdy zostały podniesione, przetestowano jak zachowuje się na ciasnych zakrętach. Sprawdzono też jego szczelność, działanie klimatyzacji, oświetlenia, a nawet wyregulowano głośność dzwonka. Po zaliczonych testach tramwaje załadowano na statek, którym przypłynęły do portu w Gdyni.
Za kilka dni zostaną dostarczone ciężarówkami do Warszawy. Pasażerowie skorzystają z nowych tramwajów już jesienią 2021 roku. Kolejne 121 niskopodłogowych pojazdów będzie odbieranych od początku 2022 roku do końca kwietnia 2023 roku - poinformował Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich.
Nowe tramwaje dla Warszawy: jak wyglądają?
Nowe tramwaje od Hyundai Rotem to konstrukcja "szyta na miarę" dla Warszawy. W całym pojeździe będzie całkowicie płaska podłoga i skrętne wózki, czego jeszcze nie ma w tramwajach, które są obecnie eksploatowane. Pozwoli to na cichszą jazdę na łukach i ograniczy zużywanie szyn tramwajowych.
Wszystkie 123 pojazdy będą miały barwy Warszawskiego Transportu Publicznego, czyli żółte, czerwone i czarne paski. Na fotelach pasażerowie zobaczą charakterystyczne widoki stolicy - Starówkę, Zamek Królewski albo pomnik Syrenki. Długość każdego tramwaju to prawie 33 metry, dzięki czemu w każdym pojeździe będzie mogło podróżować nawet 240 osób. Nowe tramwaje będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z dostępem on-line oraz w system informacji liniowej. Pojazdy będą przyjazne środowisku – spełnią wysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków, a oszczędność energii zapewnią fabrycznie zamontowane zasobniki energii.
Obecnie po stołecznych torach jeździ niemal 530 tramwajów i składów tramwajowych. 311 wagonów, czyli 59% floty to wagony niskopodłogowe. Dzięki zakupowi 123 nowych tramwajów, procent niskopodłogowych pojazdów w stolicy znacząco się powiększy. I to daje nadzieję pasażerom, którzy latem "gotują się" w starych tramwajach.