Metamorfoza dworca w Ząbkach
Dworzec w Ząbkach został wybudowany w 1952 roku według projektu inż. Kazimierza Brandta. Jego modernistyczna architektura, z dwiema skrzydlatymi wiatami, nawiązywała do przedwojennych trendów. Jednak z biegiem lat budynek uległ zniszczeniu i przestał spełniać współczesne standardy. Dlatego w 2023 roku rozpoczęły się prace remontowe, mające na celu przywrócenie mu dawnej świetności i dostosowanie do potrzeb XXI wieku.
Remont objął kompleksową modernizację, zarówno elewacji, jak i wnętrza dworca. Zachowano historyczny charakter budynku, odnawiając klinkierowe płytki i tynki. Wymieniono okna i drzwi, a także zainstalowano nowe zegary, nawiązujące stylem do pierwotnych. Pod wiatami powstały otwarte poczekalnie, osłonięte szklanymi ściankami, wyposażone w ławki, przysiadki i gabloty z rozkładami jazdy. Na dachu dworca umieszczono przestrzenne napisy z nazwą obiektu i logotypem PKP S.A.
Czytaj dalej pod materiałem wideo.
Nowoczesne wnętrze
Wnętrze dworca kolejowego w Ząbkach również przeszło metamorfozę. Drewniane ławki w poczekalni nawiązują do wystroju starych wagonów, a odrestaurowany piec kaflowy i posadzka z geometrycznym wzorem dodają wnętrzu uroku. Pasażerowie mają do dyspozycji ogólnodostępne toalety, elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów, klimatyzację oraz defibrylator AED. Zadbano również o potrzeby osób z niepełnosprawnościami, instalując oznaczenia w alfabecie Braille’a i mapy dotykowe.
Ekologiczne rozwiązania
Dworzec w Ząbkach to przykład inwestycji, która łączy dbałość o historię z troską o środowisko. Zastosowano energooszczędne oświetlenie i panele fotowoltaiczne, a inteligentny system zarządzania budynkiem kontroluje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Wokół dworca powstał nowy chodnik, parking, wiata rowerowa ze stojakami i stacją naprawy.
Inwestycja w komfort pasażerów
Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A., podkreśla, że inwestycja w Ząbkach to odpowiedź na rosnącą liczbę pasażerów kolei w Polsce. Dworzec ma zapewnić wysoką jakość obsługi podróżnym, zarówno podczas oczekiwania na pociąg, jak i w zakresie dojazdu do obiektu.
Przebudowa dworca została zrealizowana w formule „projektuj i buduj” w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą firma MERX sp. z o.o. z Warszawy. Koszt inwestycji wyniósł 6,8 mln zł brutto. Modernizacja dworca w Ząbkach to dopełnienie wcześniejszych prac PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy modernizacji peronu i linii kolejowej.