W Warszawie jest 8,6 tys. lokali użytkowych wynajmowanych przez przedsiębiorców. Są to restauracje, kawiarnie, salony, sklepy, żłobki, przedszkola i organizacje pozarządowe, które w stanie epidemii zostały pozbawione klientów i dochodów.
ZOBACZ TEŻ: Rafał Trzaskowski W LESIE! Prezydent promuje rozsądną aktywność fizyczną
- W restauracji mamy trzy podstawowe koszty: ludzi, czynsz i towar. Towaru nie muszę zamawiać ale ludzie oczekują pensji a miasto czynszu. Będę prosił więc więc o umorzenie płatności za czynsz za okres rządowego zakazu prowadzenia działalności gastronomicznej oraz o pomoc Państwa w utrzymaniu 50 pracowników na etatach. Rząd, w sytuacji, kiedy zamknął mi możliwości prowadzenia restauracji powinien pokryć koszty wynagrodzeń dla pracowników, bo mój przychód równy jest dziś zeru – mówi warszawski restaurator Jarosław Jaczewski. On nie będzie miał problemów z umotywowaniem wniosku do ratusza. Tyle tylko, że urząd miasta chce swoim najemcom odraczać i rozkładać na raty, a nie umarzać płatności.
Jakie płatności można rozłożyć na raty lub odroczyć w czasie?
Możliwe jest odroczenie płatności za najem lokalu lub odroczenia podatku od nieruchomości, jeśli płacący udowodni, że nie może go zapłacić w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego
Kto może składać wniosek o odroczenie czynszu i podatku?
Wnioski składać mogą wszyscy najemcy miejskich lokali użytkowych, których działalność została dotknięta konsekwencjami epidemii oraz organizacje pozarządowe. A wnioski o odroczenie podatku od nieruchomości, wszyscy mieszkańcy, którzy otrzymali aktualne wyliczenie
ZOBACZ TEŻ: TŁUMY w Kampinoskim Parku Narodowym! Nie ma gdzie zaparkować
Od kiedy i do kiedy można składać wnioski?
Wnioski o obniżenie czynszu można składać w każdej chwili. Natomiast wnioski o odroczenie płatności lub rozłożenie na raty można składać dopiero po powstaniu zaległości.
Jakie dane muszą znaleźć się we wniosku?
We wniosku przede wszystkim muszą znaleźć się dane identyfikujące najemcę oraz wynajmowany lokal, a także dane kontaktowe do najemcy. Wniosek powinien być również odpowiednio umotywowany - w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową danego najemcy lub płatnika podatku. W przypadku konieczności uzyskania dodatkowych informacji urząd będzie zwracał się do najemców o ich uzupełnienie. Istotne jest umożliwienie kontaktu mailowego, to wpłynie na przyspieszenie działań.
Jak składać wnioski?
Wnioski można składać drogą elektroniczną, kierować je należy na adresy właściwych komórek urzędu miasta, z którymi najemca zawarł umowę.
Od czego zależy decyzja o odroczeniu? Czy wszyscy przedsiębiorcy będą mieli szansę dostać zgodę?
Każdy wniosek będzie rozpatrywany indywidualnie. Decyzje podejmowane będą przez zarządy dzielnic lub dyrektorów odpowiednich komórek organizacyjnych z uwzględnieniem sytuacji poszczególnych najemców.
ZOBACZ TEŻ: Obchody rocznicy akcji „Pod Arsenałem” nie odbędą się!
COP zawiesza obsługę bezpośrednią. Jakie sprawy podatkowe załatwimy przez Internet?
Aby ograniczać ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa, za pośrednictwem Internetu można w Centrum Obsługi Podatnika załatwić następujące sprawy:
- ustalenie/określenie/korekta zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych
- ustalenie/określenie/korekta zobowiązania podatkowego z tytułu podatku leśnego od osób fizycznych i prawnych
- ustalenie/określenie/korekta wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu podatku rolnego od osób fizycznych i prawnych
Formularze podatkowe oraz dodatkowe informacje są dostępne na stronie: >> TUTAJ <<
Masz jeszcze jakieś pytanie? Skontaktuj się z Centrum Obsługi Podatnika
Mieszkańcy mogą kontaktować się z COP telefonicznie (czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8-16):
- 519 066 098, 514 603 566, 509 647 711, (22) 325 91 41, (22) 325 91 42, (22) 443 99 91.