Pierwszy pociąg metra ruszył na Bemowo! Prezydent Trzaskowski mówi wprost. Padła data

2022-03-24 17:01

Budowa metra w Warszawie idzie pełną parą! W czwartek, 24 marca, przed południem pierwszy pociąg testowy z dziennikarzami przejechał nowym odcinkiem drugiej linii metra na Bemowie. Na pokładzie znalazł się m.in. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który zapowiedział, że nowe stacje zostaną już za kilka miesięcy udostępnione pasażerom.

Pierwszy pociąg metra wjechał na Bemowo

i

Autor: Artur Hojny/Super Express

- Wielkimi krokami zbliżamy się do zakończenia prac i otwarcia bemowskiego odcinka metra - stacji Ulrychów i Bemowo. Miejmy nadzieję, że pociągi będą mogły ruszyć na te dwie stacje w lipcu, a kto wie, może odrobinkę wcześniej - mówił w czasie briefingu na stacji Ulrychów Rafał Trzaskowski. Wcześniej nieoficjalnie padł termin 11 czerwca, ale dziś nikt już o nim nie mówi. - Zgodnie z kontraktem powinniśmy zakończyć inwestycję 12 lipca. Jest szansa, że uda się to nieco przyspieszyć - mówił Bartosz Sawicki z firmy Gullermark, która buduje stołeczne metro.

Pierwszy przejazd metrem na Bemowo. Rafał Trzaskowski mówi o dacie otwarcia

Obie stacje zachwycają kolorami miedzi i zieleni. Co ciekawe, docelowo ściany zatorowe będą się "postarzać". I choć same stacje na pierwszy rzut oka wydaję się ukończone, to jednak zostało sporo do zrobienia. - Pracujemy teraz na tzw. "cienkich przewodach". To wszelkie instalacje, których pasażer nie widzi, ale są niezbędne dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia ruchu. Przed nami cała operacja dotycząca uzyskania opinii i stanowisk ze strony służb państwowych. Mowa m.in. o odbiorach ze strony straży pożarnej - mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Trwają też ostatnie prace przy wyjściach i wejściach. Sprawdzane są też urządzenia w tunelach. Po otwarciu bemowskiego odcinka metra spodziewane są też zmiany w komunikacji naziemnej, o których pisaliśmy już w Super Expressie. Kolejne konsultacje społeczne są planowane w połowie kwietnia.

- Budownictwo podziemne jest jednym z trudniejszych zadań, jakie stoi przed inżynierami. Tutaj założono wybudowanie 2 kilometrów podziemnej kolejki. Ale to nie tylko tunele, lecz także obiekty kubaturowe - stacje, komory do zawracania, czy też komory wentylacyjne - przekazał Jerzy Lejk. Żeby pokazać, jaki to ogrom prac prezes metra porównał kubaturę obiektów zbudowanych pod ziemią bez tuneli, w stosunku do znanych obiektów w Warszawie. - Łączna kubatura, która została zbudowana to 298 tysięcy metrów sześciennych. Dla porównania "błękitny wieżowiec" o wysokości 101 metrów to dokładnie 150 tysięcy metrów sześciennych. Czyli w ciągu trzech lat wbudowano pod ziemią dwa takie wieżowce i połączono je tunelami - podkreślił prezes Lejk.

Prezydent Trzaskowski podkreślił, że realizacja tej inwestycji nie byłaby możliwa bez środków unijnych. - Kwota dofinansowania na budowę pięciu stacji na Bemowie i Bródnie to blisko 2 mld zł - zaznaczył Rafał Trzaskowski. I zapowiedział, odnosząc się do budowy podziemnej kolejki na Gocław, że kwestia finansowania z UE będzie sprawą absolutnie kluczową.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki