"Robot SPOT był dziś w zajezdni Żoliborz. Krótka sesja zdjęciowa i spotkanie z właścicielem @Hyundai_Global, czy robot może w ogóle pracować przy sprawach tramwajowych" - napisały w środę na Twitterze Tramwaje Warszawskie. "Na razie skupiamy się jednak na sprawach kluczowych: nowe tramwaje i nowe trasy" - dodały.
Informację o wizycie czworonożnego robota potwierdził rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. "Hyundai zapytał nas, czy może do zajezdni tramwajowej przyjechać ze swoim robotem. Podczas krótkiego spotkania porozmawialiśmy o ewentualnej możliwości wykorzystania robota w przyszłości" - powiedział PAP rzecznik. "Jednak dla nas najważniejsze w tej chwili są nowe trasy tramwajowe i nowe tramwaje" - podkreślił Dutkiewicz.
"Czworonożny robot Spot przyjechał do Polski, aby promować elektromobilność, robotykę, sztuczną inteligencję oraz autonomiczną nawigację" - poinformował Hyundai Motor Group.
Spot to czworonożny pies-robot, który może służyć jako mobilna jednostka dozorująca lub monitorująca i jednocześnie gromadzić dane. Jego cztery nogi poruszają się płynnym ruchem, który omija przeszkody i pokonuje nierówne powierzchnie znacznie lepiej niż koła, a ponadto są wystarczająco mocne, aby wytrzymać maksymalnie 13,6 kg ładunku.
Jak przekazał Hyundai, Spot jest używany w ekstremalnym terenie, które nie nadają się do przebywania ludzi - na przykład został niedawno rozmieszczony w Czarnobylu na Ukrainie, gdzie promieniowanie z katastrofy nuklearnej z 1986 roku nadal zabrania bezpiecznego wejścia ludzi. Spot zmierzył poziom promieniowania i pola elektromagnetycznego w całym obiekcie i wygenerował mapę 3D, z powodzeniem demonstrując zdolność zastępowania ludzkiej pracy w niebezpiecznym środowisku.