Trzecia tura konkursu wystartowała 9 września 2024 r. Organizowana jest - jak informuje w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury - w ramach inwestycji Krajowego Planu Odbudowy „E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)”.
Elektryczne lub wodorowe autobusy dla samorządów. Ale tylko na transport pozamiejski
Celem jest wsparcie przedsięwzięć obejmujących nowy zeroemisyjny tabor autobusowy (elektryczny, wodorowy) wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania lub tankowania. Dofinansowanie każdego z tych projektów może wynieść do 95 proc. wydatków kwalifikowalnych.
- Celem Ministerstwa Infrastruktury jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym i poprawa standardu podróży komunikacją publiczną. Podejmujemy i będziemy podejmować działania mające na celu wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i rozwoju komunikacji zbiorowej, poprzez dofinansowanie nowych linii z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Przeznaczamy też środki z KPO na zakup niskoemisyjnego, komfortowego taboru - deklaruje minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Polecany artykuł:
Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które organizuje konkursy w ramach KPO, przeprowadziło do tej pory dwa nabory.
W pierwszym pozytywną ocenę otrzymało 26 przedsięwzięć (z 36 złożonych ofert) na łączną kwotę w wysokości 285,8 mln zł. Za te pieniądze - traktowane jako wsparcie dla inwestycji - kupionych zostanie 207 sztuk pozamiejskiego taboru autobusowego, w tym 39 pojazdów zeroemisyjnych. We wrześniu 2024 r. planowane jest zakończenie podpisywania umów z wnioskodawcami pierwszego naboru.
Trwa w tej chwili ocena wniosków złożonych w ramach drugiego naboru. Dzięki dostępnym z KPO środkom w wysokości 1403,5 mln zł możliwy będzie zakup 372 kolejnych autobusów. W Krajowym Planie Odbudowy mowa jednak o zakupie 579 pojazdów, dlatego konieczne było ogłoszenie trzeciego naboru i kontynuowanie wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego.
Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Elektryki na łódzkich drogach
Nowoczesne i przyjazne środowisku pojazdy, a także niezbędna infrastruktura towarzysząca, muszą być wykorzystywane na nowo utworzonych pozamiejskich liniach autobusowych lub na liniach pozamiejskich, które są zagrożone likwidacją, np. z powodu przestarzałego taboru lub deficytowości linii autobusowej.
Kto może startować w konkursie i jakie musi spełnić warunki?
Do trzeciej tury naboru mogą przystąpić wszyscy organizatorzy publicznego transportu zbiorowego:
- województwa,
- powiaty,
- związki powiatów,
- związki powiatowo-gminne,
- związki międzygminne,
- gminy,
- operatorzy publicznego transportu zbiorowego.
Każdy zainteresowany organizator przewozów będzie musiał opisać sytuację transportową w swoim regionie, ze szczególnym uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej. Kluczowe będzie także wsparcie integracji transportowej, ponieważ premiowane będą linie, które zapewnią połączenia z transportem kolejowym lub transportem miejskim.
Dodatkowe punkty można uzyskać także za integrację rozkładów jazdy różnych form transportu czy korzystanie z dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.