Palowanie, czyli stworzenie posadowienia obiektu rozpoczęło się w marcu. Jak tłumaczy Zarząd Dróg Miejskich, najpierw pale wbijano pod dwie podpory lądowe na prawym brzegu Wisły, a następnie budowa wkroczyła na rzekę. Do tej pory wbite są pale pod trzy podpory (w tym jedną na rzece), a samych pali umocowano już 80.
Przeczytaj też: To będzie jedna z najdłuższych kładek rowerowych na świecie. Trzaskowski buduje nowy most na Wiśle [ZDJĘCIA]
Na początku ubiegłego tygodnia palowanie zostało jednak wstrzymane. Powodem jest zbyt wysoki poziom wody w Wiśle, który uniemożliwia prace. "Pale długie są na ok. 18 m, a wbija się je 13 m w głąb dna tak, żeby wystawały ok. 10 cm ponad lustro wody. Na razie w całości są zalane i mocowanie kolejnych w takich warunkach – w ostatniej fazie musiałyby być wbijane już w wodzie – mogłoby spowodować, że nie zostaną umieszczone całkowicie pionowo" - wyjaśnił ZDM.
Wstrzymanie prac na rzece nie oznacza jednak, że wykonawca słodko leniuchuje. Firma Budimex skupiła się na pracach prowadzonych na lądzie.
"Po stronie praskiej trwa wbijanie w ziemię stalowych grodzic, które utworzą szczelną obudowę wykopu podpory najbliżej rzeki. Takie grodzice zostały wbite pod drugą podporę, tę bliżej ul. Wybrzeże Szczecińskie. Tutaj od wtorku, 19 kwietnia, wykonywane są jej fundamenty, po uprzednim wylaniu betonu wyrównawczego. Układane jest zbrojenie (wykorzystanych zostanie 7 ton stali), które zostanie zalane 66 m3 betonu konstrukcyjnego" – przekazał ZDM.
Polecany artykuł:
Ekipę budowlaną można zobaczyć również po stronie Śródmieścia. Na Bulwarach Wiślanych w miejscu, które za dwa lata zostanie połączone z Pragą nowym mostem, trwa ściąganie nawierzchni i demontaż elementów małej architektury.
Powrót na Wisłę planowany jest na przyszły tydzień. ZDM podał, że według prognoz poziom wody ma się obniżyć. Wykonawca będzie mógł wówczas kontynuować palowanie pod drugą podporę "wodną" od strony Śródmieścia. Łącznie zostanie tu wbitych 40 pali.
Most pieszo-rowerowy
Przypominamy, że budowany most pieszo-rowerowy połączy Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Będzie mieć 452 m długości, a szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, z kolei nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m.
Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie też objęty monitoringiem.
Przeprawa ma powstać w 2024 roku, a koszt jej budowy to ponad 120 milionów złotych