Kierowcy są wściekli

Przebudowa Trasy Łazienkowskiej w Warszawie wznowiona. Robotnicy wrócili na plac budowy. Opóźnienie będzie gigantyczne

2024-10-20 5:22

Po wielu miesiącach udało się wznowić prace przy przebudowie Trasy Łazienkowskiej na Pradze-Południe w Warszawie. Robotnicy wrócili na plac budowy nowych wiaduktów nad ul. Paryską oraz rozpoczęli modernizację al. Stanów Zjednoczonych. Zerwana została nawierzchnia asfaltowa, wkrótce rozpoczną się zasadnicze roboty przy podbudowie jezdni. Kierowcy są wściekli, bo opóźnienie inwestycji będzie liczone w miesiącach, a codzienne korki utrudniają poruszanie się między prawobrzeżną a lewobrzeżną częścią Warszawy.

Przebudowa Trasy Łazienkowskiej w Warszawie. Po placu budowy hulał wiatr. Prace wznowiono

Kierowcy poruszający się między Pragą-Południe a centrum Warszawy przecierali oczy ze zdumienia, gdy codziennie mijali opuszczony plac budowy. Modernizacja Trasy Łazienkowskiej stanęła na dobre w wakacje. Choć oficjalnie urzędnicy przekonywali, że cały czas toczą się prace, przy wiaduktach nad ul. Paryską zupełnie nic się nie działo. Zaskakujące było to, że roboty przerwano w zasadzie z dnia na dzień. Spekulowano nawet o porzuceniu placu budowy przez wykonawcę. Gdy prace przy odbudowie pierwszego wiaduktu Trasy Łazienkowskiej po praskiej stronie były na końcowym etapie, a obiekt miał zostać oddany kierowcom już na początku wakacji, na jaw wyszły poważne problemy. Okazało się, że w złym stanie technicznym są nie tylko wiadukty, ale i cała al. Stanów Zjednoczonych. 

- W ramach trwającej inwestycji na jezdniach al. Stanów Zjednoczonych wymienione miało być około 15 cm górnej warstwy nawierzchni. Chodziło o ułożenie tak zwanej cichej nawierzchni, która wpływa na zmniejszenie hałasu. Jednak w trakcie prac okazało się, że podbudowy obydwu jezdni, czyli ich głębiej położone warstwy, są w złym stanie technicznym i jezdnie należy kompleksowo przebudować. Wymagać to będzie dodatkowego czasu w związku z tym harmonogram inwestycji ulegnie zmianie − potwierdzała nasze obserwacje Agata Choińska-Ostrowska, rzeczniczka Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta.

Przez wiele tygodni pracowano nad nowym, zamiennym projektem inwestycji. W ostatnich dniach robotnicy wrócili na przebudowę Trasy Łazienkowskiej i prace rozpoczęły się na nowo. 

Przebudowa Trasy Łazienkowskiej i al. Stanów Zjednoczonych. Korki i utrudnienia dla kierowców

W ubiegłym tygodniu na budowie znów pojawili się robotnicy. Od czwartku, 10 października, zmieniono organizację ruchu - zamknięta została jezdnia al. Stanów Zjednoczonych od Kanału Wystawowego w kierunku centrum stolicy. Dotychczas z wybudowanej tu przewiązki korzystały autobusy komunikacji miejskiej. Teraz korzystają one z jednego wspólnego pasa na przeciwległej jezdni. 

W pierwszej kolejności stara nawierzchnia jezdni północnej została sfrezowana, a następnie rozpoczną się prace przy wymianie jej konstrukcji. Roboty obejmą również budowę dojazdów do nowego wiaduktu od strony mostu Łazienkowskiego oraz od strony ulicy Saskiej. Po ich wybudowaniu i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie dla wiaduktu, możliwe będzie przełożenie ruchu na wiadukt północny i rozpoczęcie prac rozbiórkowych wiaduktu południowego.

Agata Choińska-Ostrowska
Agata Choińska-Ostrowska ze Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta

- Jednocześnie trwają prace nad przygotowaniem projektu zamiennego dla jezdni południowej. Na obecnym etapie termin zakończenia inwestycji nie ulega zmianie – umowa zawarta jest do czerwca 2025 r. Opracowanie pełnego projektu, obejmującego obydwie jezdnie, pozwoli określić ostateczny termin zakończenia budowy - przekazuje Agata Choińska-Ostrowska, rzeczniczka Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta.

Nie trudno jednak domyślić się, że opóźnienie na budowie będzie liczone w miesiącach, bo inwestycja toczy się niezwykle mozolnie. Kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej, którzy tkwią w potężnych korkach muszą uzbroić się w cierpliwość. Niewykluczone, że zwiększy się również koszt prac. 

Nowe wiadukty, nowa al. Stanów Zjednoczonych. Co się zmieni?

Wiadukty nad ulicami Paryską i Bajońską powstały jako część Trasy Łazienkowskiej i są użytkowane od 1974 roku. Z powodu złego stanu technicznego wymagały przebudowy. Na odcinku alei Stanów Zjednoczonych od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej wybudowane zostaną ekrany akustyczne a nawierzchnia jezdni zostanie wymieniona na cichą. Nowe oświetlenie i zmiany w oznakowaniu sprawią, że droga stanie się bezpieczniejsza. Wzdłuż alei Stanów Zjednoczonych posadzone zostaną drzewa, krzewy oraz liczne byliny i pnącza.

Generalnym Wykonawcą robót budowlanych jest firma WARBUD. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki