Przebudują drogę śmierci. Zmiany na ulicy Sokratesa

i

Autor: Sebastian Wielechowski, Tomasz Radzik

Przebudują drogę śmierci. Wielkie zmiany na ulicy Sokratesa [ZDJĘCIA, WIDEO]

2021-05-28 16:07

Dwa ronda, zieleń i... mniej miejsca dla kierowców, a więcej dla pieszych i rowerzystów – taki ostateczny plan przedstawił stołeczny ratusz na przebudowę ulicy Sokratesa. Prezydent Rafał Trzaskowski blisko dwa lata zabierał się do inwestycji, która ma poprawić bezpieczeństwo na tej arterii, po tragicznym wypadku pomarańczowego bmw, do którego doszło tam w październiku 2019 roku.

Rafał Trzaskowski po raz kolejny do ogłoszenia rozpoczęcia ważnej inwestycji w Warszawie wysłał swojego zastępcę Michała Olszewskiego, który na konferencję prasową przyjechał rowerem, w pełnym kolarskim ubiorze. W piątek, nieopodal miejsca, w którym prawie dwa lata temu zginął na przejściu dla pieszych 33-letni mężczyzna potrącony przez rozpędzone bmw, wiceprezydent w końcu przedstawił konkretny plan zmian mających poprawić bezpieczeństwo na ulicy Sokratesa. - Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym zatwierdziło właśnie projekt nowej organizacji ruchu, a Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje się już do zlecenia prac. Przeprowadzi je miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg, będzie miał na to pięć miesięcy – powiedział Michał Olszewski.

Co dokładnie planują urzędnicy na ulicy Sokratesa? Będzie to kolejna arteria w Warszawie, która zostanie zwężona z dwóch pasów ruchu w każdą stronę, do jednego. Przetną ją też dwa duże ronda na wysokości ul. Kaliszówka i Petofiego. Na kilku odcinkach ulicy pojawi się pas oddzielający jezdnie. Wszystkie istniejące przejścia dla pieszych będą skrócone i zabezpieczone wysepką na środku jezdni. Powstanie też nowe przejście na wysokości budynku nr 13. Po północno-zachodniej stronie, gdzie koncentrują się wszystkie sklepy i punkty usługowe chodnik zostanie dwukrotnie poszerzony, a droga rowerowa powstanie bliżej jezdni i będzie oddzielona od pieszych pasem zieleni. Po drugiej stronie ulicy szeroki chodnik zamieni się w ciąg pieszo-rowerowy.

Cały projekt dopełni zieleń. Do istniejących drzew dołączą pasy niskich roślin i ogrody deszczowe, które będą separować od siebie różne rodzaje ruchu. Dopełnieniem całej inwestycji będzie remont nawierzchni, a także całkowita wymiana oświetlenia – zarówno słupów, jak i opraw na ledowe.

Inwestycja została poprzedzona konsultacjami społecznymi. Mieszkańcy byli kilka razy zapraszani do dzielnicowego ratusza, gdzie – jak twierdzi prezydent Michał Olszewski – apelowali o zwężenie drogi i jej modernizację. Jak się okazuje, taki apel nie jest jednogłośny. Kolejne zwężenie ulicy w Warszawie bulwersuje kierowców.

Powstała nawet nowa inicjatywa społeczna „Stop korkom”, która – jak mówią organizatorzy – nie jest związana z żadną opcją polityczną i reprezentuje mieszkańców Warszawy, którzy sprzeciwiają się zwężaniu stołecznych ulic. W postulatach grupy pojawiło się również żądanie dymisji bądź zwolnienia dyrektora ZDM Łukasza Puchalskiego. W przypadku braku reakcji, aktywiści deklarują eskalację protestów.

Przebudują drogę śmierci. Wielkie zmiany na ulicy Sokratesa

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają