Nowe rondo Dmowskiego - przetarg rozstrzygnięty
Rondo Dmowskiego w samym centrum stolicy czeka przebudowa. Czekające je zmiany to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy, zapowiedzianego przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego. We wtorek stołeczny ratusz ogłosił, która firma podejmie się wyzwania. - Wszystko wskazuje na to, że Zarząd Dróg Miejskich podpisze umowę z firmą Balzola Polska Sp. z o.o., która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu, opiewającą na 11 mln 42 tys. zł brutto. Dzięki temu miasto może zaoszczędzić ponad 3 mln zł, ponieważ na realizację inwestycji zarezerwowało 14 mln 306 tys. zł - przekazał Konrad Klimczak z Urzędu Miasta.
ZOBACZ TEŻ: Wielki remont w centrum Warszawy. Nowe rondo Dmowskiego coraz bliżej, zmieni się nie do poznania
Firma Bazola pokonała siedmiu innych oferentów, którzy od lat działają na rynku budowlanym: Adrog, AWE, Planeta, Rokom, Strabag Polska, Mabau i jako konsorcjum spółki Altor oraz Delta. "Ostatecznie wybraliśmy tę, która w zeszłym roku bardzo sprawnie przebudowała al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka" - stwierdził Zarząd Dróg Miejskich. Wybrany wykonawca będzie miał 6 miesięcy na przeprowadzenie prac, od dnia podpisania umowy.
Jak się zmieni rondo Dmowskiego?
- Rondo Dmowskiego stanie się miejscem dostępnym. Osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku tramwajowego - powiedział Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.
Przebudowa ronda Dmowskiego obejmie m.in. wytyczenie czterech przejść dla pieszych z azylami między jezdniami:
- przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok
- przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej
- przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej
- przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej
Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą podróżnych na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe, które będą miały po ok. 66 m długości, czyli tyle, ile potrzebują dwa tramwaje. "Wejście na perony ułatwią pasażerom łagodne rampy. Sygnalizacja świetlna na zebrach będzie podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, a czas „zielonego” będzie na tyle długi, aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się. Co ważne, nowe sygnalizacje nie wpłyną na czas przejazdu tramwajów, bo utrzymamy dla nich priorytet" - przekazał ZDM. Warto zwrócić uwagę, że istniejące przejście podziemne nie zniknie, ale wszyscy, którzy poruszają się w innych kierunkach, zyskają możliwość szybkiego przejścia w poziomie terenu.
Na tym jednak nie koniec. Nowe przejazdy rowerowe połączą oddzielone odcinki trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej. "Na północ od ronda trwa właśnie wytyczanie brakującego odcinka aż do ul. Świętokrzyskiej. Z kolei przebudowa skrzyżowania Marszałkowskiej z Nowogrodzką sprawi, że Nowogrodzka stanie się dla rowerzystów wygodną alternatywą dla Alej Jerozolimskich" - poinformował ZDM.
ZOBACZ TEŻ: Jechali wprost na policjantkę! Gruzini próbowali ratować się ucieczką
Co więcej, rondo Dmowskiego pięknie się zazieleni! Na rondzie i wokół niego zostanie posadzonych ponad 20 tys. roślin! - Nowe drzewa (platany, dęby i lipy) pojawią się m.in. na wyspie ronda i na wysepkach przy przystankach tramwajowych. 58 drzew zostanie posadzonych w gruncie, w specjalnych skrzyniach pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa linii średnicowej. Pojawi się też kilkanaście gatunków krzewów, bylin i innych roślin - przekazał Konrad Klimczak.