Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że hałas jest drugim, po smogu, największym zagrożeniem środowiskowym dla zdrowia. Według raportu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA „Hałas w Europie 2020”), hałas jest odpowiedzialny za 12 tys. przedwczesnych zgonów rocznie w krajach Unii Europejskiej! Jest przyczyną nie tylko pogorszenia słuchu. Osoby przebywające w długotrwałym hałasie borykają się też z bólami głowy, zaburzeniami koncentracji i snu. Hałas to także większe ryzyko choroby niedokrwiennej serca, zawału, udaru, cukrzycy czy rozwoju nadciśnienia tętniczego.
Na hałas narażone są przede wszystkim osoby mieszkające w miastach - w województwie mazowieckim to aż 64,47 proc. mieszkańców. Eksperci zbadali poziom hałasu w wielu, co pozwoliło na ustalenie, gdzie poziom hałasu jest największy. Największy problem mają osoby mieszkające niedaleko głównych dróg, linii kolejowych i lotnisk oraz mieszkańców dużych miast, czyli Warszawy, Radomia i Płocka.
Marszałek województwa Adam Struzik zaznacza, że program, który przyjęli radni nie tylko opisuje problem zanieczyszczenia hałasem, ale przede wszystkim zawiera konkretne rozwiązania.
– Podeszliśmy do tematu bardzo poważnie. Przygotowaliśmy kilkaset działań naprawczych i będziemy monitorować wprowadzanie ich w życie – obiecuje marszałek.
Największy problem z hałasem ma Warszawa, bo to tu ruch drogowy jest największy. Przez stolicę przebiega 5 dróg ekspresowych, 2 drogi krajowe oraz 10 dróg wojewódzkich. Długość dróg o średniodobowym natężeniu ruchu powyżej 1000 pojazdów na terenie miasta wynosi ok. 5798 km.
Dodatkowo na terenie miasta funkcjonuje tzw. warszawski węzeł kolejowy i 4 zajezdnie tramwajowe, a piąta jest w budowie. Duże natężenie hałasu powodują też lotniska – Port lotniczy im. Fryderyka Chopina oraz Port lotniczy Warszawa-Babice.
Hałas w Warszawie można ograniczyć, ale to wymaga inwestycji. Trzeba m.in. wyprowadzić natężenia ruchu, zwłaszcza tranzytowego, z terenów mieszkalnych, wymienić nawierzchnię dróg na cichą, czyli taką ze specjalnej mieszanki bitumicznej, która pochłania hałas z toczących się kół lub budowę ekranów akustycznych. Wiele z tych inwestycji powinna przeprowadzić Głowna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, bo to do niej należą główne drogi w Warszawie.
Wśród rozwiązań dla linii kolejowych znalazły się modernizacje lub wymiana taboru czy odpowiednie utrzymanie torowisk. W przypadku lotnisk są to działania polegające m.in. na nieprzekraczaniu dopuszczalnych poziomów hałasu w nocy poza granicami obszaru ograniczonego użytkowania, rozbudowie systemu monitoringu hałasu i takie wykorzystanie dróg startowych, procedur wznoszenia i podejścia do lądowania, by samoloty jak najmniej przeszkadzały mieszkańcom.
Duże znaczenie ma też tworzenie terenów zielonych, dbałość o krajobraz dźwiękowy, edukacja czy promowanie cichej mobilności i transportu publicznego.
– Warto pamiętać, że niedocenianym narzędziem jest planowanie przestrzenne, które może pozwolić zapobiec narażaniu mieszkańców na uciążliwości hałasowe, do czego odwołujemy się także w programie. Wywiązanie się z nałożonych obowiązków na zarządzających poszczególnymi źródłami hałasu będziemy weryfikować przez roczną sprawozdawczość – zaznacza Marcin Podgórski, dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami, Emisji i Pozwoleń Zintegrowanych w urzędzie marszałkowskim.