- Zachęcam do przesiadki na rowery. Veturilo jest jednym z największych i najpopularniejszych systemów wypożyczalni rowerów miejskich w Europie. Korzystają z niego użytkownicy ze 164 krajów. W rozpoczynającym się sezonie, który potrwa do końca listopada, do dyspozycji rowerzystów będzie 366 stacji i ponad 5200 rowerów. W tym 60 rowerków dziecięcych, 45 tandemów i aż 110 rowerów elektrycznych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.
Jak wypożyczyć i zwrócić?
Rowery można wypożyczać przez całą dobę, korzystając z terminala lub aplikacji mobilnych. Z systemu skorzysta praktycznie każdy, wystarczy mieć ukończone 18 lub 13 lat (niepełnoletni muszą przedstawić zgodę rodziców). Aby rozpocząć swoją przygodę z Veturilo, należy zarejestrować się w systemie (przez terminal, aplikację, infolinię lub stronę internetową), zaakceptować regulamin, oraz wpłacić na swoje osobiste konto klienta opłatę w wysokości 10 zł.
Na każdym z nich rowerów umieszczono kod QR, który umożliwia jego szybkie wypożyczenie. Terminale z kolorowym wyświetlaczem i ekranem dotykowym zapewniają obsługę płatności zbliżeniowych i są wyposażone w uniwersalną pompkę rowerową. Każdy stojak rowerowy ma diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.
20 minut bezpłatnie
Pierwsze 20 minut jazdy tradycyjnym rowerem jest bezpłatne. Za kolejne 40 minut trzeba zapłacić złotówkę, a za drugą godzinę – 3 złote. Trzecia godzina jazdy kosztuje 5 zł, a czwarta i każda kolejna – 7 zł. Rowery elektryczne mają własną taryfę. Bezpłatnie można „kręcić” przez 20 minut, za korzystanie od 21 minut do godziny trzeba zapłacić 6 zł, a druga i każda kolejna godzina wypożyczenia jednośladu ze wspomaganiem kosztuje 14 zł. Zgłoszenia i uwagi dotyczące funkcjonowania systemu przez całą dobę są przyjmowane przez Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115.
Inwestycje w infrastrukturę
Wszystkie wpływy z Veturilo, czyli ponad 2 mln zł rocznie są przeznaczane na rozwój infrastruktury rowerowej. - W ciągu dwunastu lat w stolicy wybudowano i zmodernizowano ponad 338 km infrastruktury rowerowej. Sieć rowerowa w stolicy ma już ponad 531 km (w tym 401 km dróg dla rowerów, 68 km ciągów pieszo-rowerowych i 62 km pasów i kontrapasów). Niemal 2/3 z nich ma nawierzchnię asfaltową – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Popularność roweru, jako środka transportu systematycznie rośnie. W 2015 r. Warszawskie Badanie Ruchu wykazało, że na jednośladzie odbywa się 3,8% podróży niepieszych, a dziś udział ten szacuje się już na 5,5%.